Czy powiadamiać Cię o nowych wpisach?

Bądź na bieżąco - z nami nie ominą Cię żadne zmiany w przepisach. Każdy subskrybent otrzyma od nas bonus - ankietę do badania RODO-świadomości pracowników.

Zapisz się

Administratorem danych osobowych jest Lex Artist sp. z o.o., ul. Szańcowa 74/1, 01-458 Warszawa, tel. (22) 253 28 18; e-mail: kontakt[AT]lex-artist.pl Dane osobowe przetwarzane będą w celu świadczenia usługi wysyłki newslettera. Przysługuje Pani/Panu prawo do: dostępu do treści danych, sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu, wniesienia skargi do organu nadzorczego. Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się: tutaj.

Facebook = puszka Pandory?

Jak dobrze wiecie, 25 maja 2018 r. rozpoczęło się stosowanie Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Jednym z efektów (pożądanych?) było wzięcie pod lupę działalności wielkich amerykańskich korporacji technologicznych, w tym Facebooka. Doszło nawet do tego, że Mark Zuckerberg został przesłuchany najpierw przez amerykańskich senatorów, a następnie przez przedstawicieli Parlamentu Europejskiego. Dlaczego Facebook został ostrzelany z tak wielu kierunków? Quo vadis Facebooku? O tym dowiecie się z naszego najnowszego artykułu, zapraszamy!

(Nie)wszystkie grzechy Facebooka

AKT OSKARŻENIA

przeciwko: 

Facebook Inc. z siedzibą przy 1 Hacker Way (aka 1601 Willow Road) Menlo Park, California, U.S.

o liczne naruszenia przepisów Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO)

Oskarżam:

Facebook Inc.

o to, że:

  • publikował fałszywe reklamy, które wydawały się być sponsorowane i finansowane przez polityków,
  • tworzył, nie informując o tym osób, których dane dotyczą, raporty ich dotyczące – w szczególności jeśli ktoś posiadał skrajnie konserwatywne poglądy,
  • monitorował nawyki, interakcje i zachowania użytkowników w Internecie poprzez mechanizm targetowania,
  • rutynowo śledzi użytkowników aplikacji pochodzących ze sklepu Google Play, nawet jeśli nie posiadają oni konta na portalu Facebook,
  • złożył wniosek o nadanie patentu technologii, która jest zdolna do przewidywania lokalizacji użytkowników portalu na podstawie ich historii oraz lokalizacji innych osób,
  • umożliwiał niektórym zewnętrznym firmom dostęp do danych użytkowników portalu np. list znajomych, nawet jeśli osoby te nie korzystały z programów tych firm zewnętrznych,
  • doprowadził, poprzez niezabezpieczoną wtyczkę, do wycieku haseł z portalu-córki (Instagram),
  • w okresie między 13 a 25 września 2018 r. nie zapobiegł nieuprawnionemu dostępowi do zdjęć około 6,8 miliona właścicieli kont,
  • nie zabezpieczył należycie swoich systemów informatycznych, w związku z czym we wrześniu 2018 r. doszło do wycieku danych około 50 milionów (!) użytkowników.

Gdyby prokurator mógł oskarżyć Facebooka o naruszenia ochrony danych osobowych, akt oskarżenia wyglądałby zapewne tak (no, może prawie tak 😊), jak opisałem wyżej. Lista przewinień, czy też co najmniej kontrowersyjnych działań popularnego „Fejsa”, w kontekście przetwarzania danych osobowych jest jednak dłuższa, a powyższe przykłady to tylko ujawnione w mediach informacje z ostatniego półrocza.

Pętla robi się coraz ciaśniejsza

Krytyka i atak na Facebooka w związku z podejrzanymi działaniami na danych osobowych użytkowników to dziś nie tylko głos organizacji konsumenckich, czy portali branżowych. Obecnie przed DPC (Data Protection Commission) – irlandzkim organem ochrony danych osobowych toczy się co najmniej kilka postępowań o naruszenie przepisów RODO przez Facebooka. Do jednego z nich, z racji dotknięcia kilkudziesięciu tysięcy polskich użytkowników Facebooka, przystąpił również Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Dlaczego akurat Irlandia? Otóż siedziba spółki Facebooka w Unii Europejskiej mieści się w Dublinie. Nie da się ukryć – pracownicy DPC mają przez Facebooka mnóstwo pracy. Jedną ze skarg na amerykańską korporację złożyło nawet brytyjskie Biuro ds. Informacji (ICO) – tamtejszy organ ochrony danych osobowych.

Przypomnijmy, że sankcje jakie mogą grozić Facebookowi za naruszenie przepisów RODO, to nawet do 4% światowego rocznego obrotu. Według portalu Money.pl, w grę wchodzi maksymalna kara w wysokości 1,63 miliarda dolarów. Taki (ewentualny) cios zabolałby nawet takiego giganta jak Facebook.

Światełko w tunelu

Nie wszystko jednak, co dzieje się wokół Facebooka jest złe. Pod koniec listopada do opinii publicznej dotarła pozytywna informacja z resortu cyfryzacji. Użytkownicy Facebooka z Polski zyskali w grudniu 2018 r. możliwość odwołania się od – wywołujących kontrowersje – decyzji o zablokowaniu konta na portalu.

Minister Cyfryzacji Marek Zagórski zawarł z Facebookiem porozumienie o utworzeniu aplikacji do składania odwołań. Blokadę konta można obecnie otrzymać za naruszenie regulaminu portalu np. za naruszenie standardów społeczności (bliżej nieokreślonych). Narzędzie systemowe blokuje konta w sposób automatyczny, a jak przyznają przedstawiciele Facebooka – zdarzają się pomyłki.

Porozumienie obejmuje aktualnie dość ograniczony zakres spraw, w których istnieje możliwość odwołania. Przede wszystkim można podważyć decyzję o blokadzie konta z powodu używania mowy nienawiści. Co do zasady, użytkownicy otrzymać powinni odpowiedź z Facebooka w ciągu 72 godzin, jedynie w szczególnie skomplikowanych sytuacjach istnieje możliwość wydłużenia tego terminu.

Podsumowanie

Po 25 maja 2018 r. przyszły trudniejsze czasy dla Facebooka. Oficjalne postępowania organów nadzorczych, przesłuchania założyciela, liczne skargi i negatywne opinie w mediach. Bez wątpienia jednak rozpoczęcie stosowania RODO przyczyniło się po pierwsze do rozpoczęcia dyskusji na temat tego, jak dalece Facebook, czy też inne portale społecznościowe, mogą ingerować w naszą prywatność, a po drugie do wzrostu świadomości opinii publicznej w tej kwestii. Być może stanie się to przyczynkiem do wypracowania, wspólnie z właścicielami portali, kompromisowego stanowiska.

Na ten moment wniosek nasuwa się jeden – jeżeli posiadasz konto na portalu społecznościowym, możesz pożegnać się z prywatnością.

 

Pobierz artykuł w PDF

Źródła:

  • https://uodo.gov.pl/pl/138/544
  • https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/facebook-rodo-mark-zuckerberg,63,0,2417471.html
  • https://www.compliancejunction.com/facebook-facing-gdpr-investigation-over-audience-targeting-methods/?platform=hootsuite
  • https://www.compliancejunction.com/instagram-gdpr-tool-exposes-subscriber-passwords/
  • https://www.cyberdefence24.pl/brytyjski-parlament-upublicznil-tresc-wewnetrznej-komunikacji-facebooka
  • https://wiadomosci.onet.pl/swiat/facebook-chce-opatentowac-narzedzie-do-przewidywania-lokalizacji-uzytkownikow/ep2pjjp
  • https://www.spidersweb.pl/2018/12/facebook-wyciek-zdjecia.htmlhttps://privacyinternational.org/sites/default/files/2018-12/How%20Apps%20on%20Android%20Share%20Data%20with%20Facebook%20-%20Privacy%20International%202018.pdf

Powiązane artykuły

GIODO kontra Facebook – czy Dawid pokona Goliata?

2 Odpowiedzi

  1. Prywatność w mediach społecznościowych już dawno odeszła “do lamusa”. Ale taki właśnie urok social mediów – albo chcemy korzystać z tego rozwiązania i nie mieć w pewnym sensie prywatności lub zrezygnować całkiem z tego – ale pytanie (czy warto?). Myślę, że potencjał jest bardzo duży (zwłaszcza gdy posiadamy firmę), więc mało kto zrezygnuje w dzisiejszym świecie z facebooka na rzecz prywatności.

    1. Kancelaria Lex Artist

      Sami jesteśmy ciekawi, w którą stronę podążą media społecznościowe i czy regulacje prawne będą próbowały je “krępować”. Pozdrawiamy!

Zostaw odpowiedź