Kilka słów o Związku Firm Ochrony Danych Osobowych
Wszystko zaczęło się w marcu 2017 roku. Ponad rok przed wejściem w życie RODO. Przełamanie własnych ograniczeń i spotkanie z przedstawicielami konkurencji nie jest czymś, co robi się codziennie.
Zdecydowanie warto było poznać ludzi, którzy zajmują się ochroną danych osobowych średnio od 10 lat. Inspirujące spotkania i wymiana własnych doświadczeń zaowocowały utworzeniem pierwszego branżowego związku profesjonalnych firm zajmujących się Ochroną Danych Osobowych.
W odróżnieniu od Stowarzyszenia Inspektorów Ochrony Danych (SABI), zrzeszamy nie Inspektorów Ochrony Danych (wcześniej ABI), a firmy świadczące usługi związane z ochroną danych osobowych.
Dnia 10 października 2018 roku ZFODO zostało oficjalnie zarejestrowane w KRSie.
Co odróżnia firmy działające w ramach ZFODO?
Wbrew pozorom specjalizacja w ochronie danych osobowych wcale nie jest czymś powszechnym. Większość firm czy kancelarii traktuje ten obszar jako uzupełnienie swojego szerokiego portfolio usług. Jedynie czasowo (np. w okresie wejścia w życie RODO) zwiększają zaangażowanie swoich Zespołów w obszar danych osobowych.
Firmy zrzeszone w ramach ZFODO dobieraliśmy tak, aby skupić się tylko na organizacjach, dla których dane osobowe to absolutna podstawa ich działalności.
Drugim kryterium był czas działania na rynku. Każdy z członków ZFODO specjalizuje się w ochronie danych osobowych nie krócej niż 4 lata.
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych jest… bardzo ogólne
Stare prawnicze powiedzenie mówi, że „prawo zaczyna się tam, gdzie kończy się komentarz”. Nawet w najlepszych komentarzach nie znajdziemy odpowiedzi na wszystkie praktyczne problemy związane ze stosowaniem RODO.
Ogólność RODO oraz mnogość różnych interpretacji to trudność nie tylko dla poszczególnych Inspektorów Ochrony Danych. To również duże wyzwanie dla całych organizacji, takich jak te zrzeszone w ramach ZFODO.
Stąd pomysł, który narodził się podczas naszych spotkań – przygotowywanie opinii i wytycznych w obszarach „gdzie kończy się komentarz”.
Tworząc nasze opinie i wytyczne, dążymy do zachowania złotego środka. Nie jest to proste, ponieważ często musimy pogodzić ze sobą różne, bardzo istotne wartości.
Z jednej strony mogłoby się wydawać, że priorytetem zawsze powinno być prawo do prywatności. Z drugiej strony prawo do prywatności podlega pewnym ograniczeniom i w niektórych sytuacjach ustępuje np. prawu do jawności informacji.
Pierwsza opinia – badanie alkomatem pracowników
Pierwszą opinię poświęciliśmy obszarowi badań pracowników za pomocą alkomatów. W przygotowanie naszego stanowiska zaangażowała się większość firm należących do ZFODO. Przygotowanie wspólnej opinii nie było proste, ponieważ każdy z członków ZFODO trochę inaczej patrzył na prezentowane zagadnienie.
Finalnie większość uznała zaprezentowane na https://www.zfodo.org.pl/opinie/ stanowisko za spójne i zgodne z własnym podejściem.
Kolejne opinie i stanowiska – już wkrótce
Aktualnie pracujemy już nad kolejnymi opiniami i stanowiskami. W przygotowaniu jest również raport dotyczący incydentów i naruszeń ochrony danych osobowych.
Praca nad wspólnymi opiniami i stanowiskami pozwala na utwierdzenie się w słuszności własnych interpretacji. Lub znalezienie innych, lepszych rozwiązań. A wszystko to możliwe dzięki współpracy z innymi ludźmi, którzy podobnie jak my swoją działalność zawodową poświęcili budowaniu systemów ochrony danych osobowych.
Pobierz artykuł w PDF
Administratorem danych osobowych jest Lex Artist sp. z o.o., ul. Szańcowa 74/1, 01-458 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celu umieszczenia i obsługi komentarza na blogu. Przysługują Panu/Pani następujące prawa: prawo dostępu do treści danych, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do wniesienia sprzeciwu, prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się tutaj.
Zanonimizowany ciąg znaków stworzony na podstawie Pani/Pana adresu email (tak zwany hash) może zostać przesłany do usługi Gravatar w celu sprawdzenia czy jej Pan/Pani używa. Polityka prywatności usługi Gravatar jest dostępna tutaj. Po zatwierdzeniu komentarza obrazek profilowy jest widoczny publicznie w kontekście twojego komentarza.