Nowe podejście do naruszenia danych osobowych? Będzie więcej zgłoszeń do UODO » Wkrótce rewolucyjne zmiany w dostępie do danych medycznych. » TSUE uznał, że przekazanie numeru IP niezgodnie z prawem może stanowić krzywdę. » W 2024 r. polskie firmy zapłaciły w sumie 13,9 mln zł kar z tytułu łamania przepisów RODO. » Nowelizacja UKSC – piąty projekt wrażający NIS 2 już dostępny. » WSA: Wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru uzasadnia umorzenie postępowania. » Rozporządzenia o plikach cookies jednak nie będzie. » NSA potwierdził, że bank nie może przetwarzać danych osoby, której odmówił kredytu. » Jest już dostępny zaktualizowany poradnik dotyczący naruszeń ochrony danych osobowych. » Po zrealizowaniu umowy klient może żądać usunięcia danych. Wyrok NSA narazi firmy na fikcyjne pozwy? » e-Doręczenia w firmie. Jak je sprawnie wdrożyć? O czym pamiętać, by uniknąć problemów? » NSA zgadza się z Prezesem UODO: wypytywanie pasażera autobusu o nazwisko to przetwarzanie danych. » Tajlandzki organ ochrony danych nałożył pierwszą administracyjną karę pieniężną za naruszenie PDPA (Personal Data Protection Act). » Pełnomocnik ds. cyfryzacji komentuje tajną umowę z Google i zdradza plany w e-zdrowiu. „System P1 to kopalnia wiedzy”. » Firma musi mieć powód, aby ujawnić, kto nie pracuje na podstawie umowy o pracę.
⬇️ Pobierz W PDF

Praktyczny poradnik o wdrażaniu RODO
Książka RODOLOGIA to kompleksowy przewodnik po RODO, który pomaga wdrożyć ochronę danych osobowych w sposób prosty, szybki i skuteczny. Ponad 500 stron praktycznej wiedzy podanej w przystępnej formie i zrozumiałym języku. A wszystko to podane w pięknej, premium formie.
Dowiedz się więcej o RODOLOGII:
Nowe podejście do naruszenia danych osobowych? Będzie więcej zgłoszeń do UODO
- Podsumowanie kluczowych zmian w poradniku prezesa UODO
- Nowe, restrykcyjne podejście do naruszeń danych – już samo podejrzenie naruszenia wymaga jego oceny i potencjalnego zgłoszenia do UODO.
- Zwiększona liczba zgłoszeń – każde zdarzenie stwarzające jakiekolwiek ryzyko powinno być raportowane do organu nadzorczego.
- Zmiana definicji naruszenia – nie musi być pewności, że do naruszenia doszło; wystarczy samo prawdopodobieństwo jego wystąpienia.
- Nowe podejście do oceny ryzyka – UODO wyróżnia:
- brak ryzyka (nie wymaga zgłoszenia),
- ryzyko (wymaga zgłoszenia do UODO),
- wysokie ryzyko (wymaga zgłoszenia do UODO i powiadomienia osób, których dotyczy).
- Konsekwencje zmian – konieczność dostosowania procedur przez administratorów i inspektorów ochrony danych.
- Naruszenie danych nie oznacza naruszenia RODO – samo zgłoszenie nie przesądza o winie administratora.
- Pojęcie zaufanego odbiorcy – ujawnienie danych zaufanemu odbiorcy może wykluczyć obowiązek zgłoszenia, ale każda sytuacja wymaga oceny.
- Nowe podejście do roli IOD – inspektor ochrony danych ma monitorować i doradzać, ale to administrator odpowiada za zgłoszenia do UODO.
- Podsumowując, nowe wytyczne znacząco zaostrzają kryteria zgłaszania naruszeń i wymagają dostosowania procedur oraz praktyk stosowanych przez administratorów danych.
Źródło: https://www.prawo.pl/biznes/czy-zglosic-uodo-naruszenie-danych-osobowych-nowy-poradnik,531629.html
Wkrótce rewolucyjne zmiany w dostępie do danych medycznych
- Kontekst: Wdrożenie rozporządzenia o europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia (EHDS) będzie wyzwaniem, ale może przynieść wiele korzyści, takich jak ujednolicony i bezpieczny dostęp do danych medycznych oraz większą kontrolę pacjentów nad tym, kto je przetwarza.
- Podjęte decyzje: Rada Unii Europejskiej zatwierdziła rozporządzenie tworzące EHDS, co oznacza znaczące zmiany w przechowywaniu i udostępnianiu danych medycznych w UE.
- Główne cele:
- Zwiększenie kontroli pacjentów nad ich danymi zdrowotnymi.
- Ułatwienie wymiany danych między placówkami medycznymi w całej UE.
- Wsparcie badań naukowych i innowacji poprzez lepszy dostęp do danych.
- Zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony danych zgodnie z RODO.
- Bezpieczeństwo i możliwość rezygnacji: Pacjenci będą mogli zrezygnować z udostępniania danych zarówno na potrzeby leczenia, jak i badań naukowych.
- Wpływ pandemii COVID-19: Kryzys zdrowotny pokazał, jak istotny jest szybki i skuteczny dostęp do danych medycznych oraz bezpieczne systemy e-zdrowia.
- Korzyści dla pacjentów i lekarzy: Jednolity system elektronicznej dokumentacji medycznej pozwoli pacjentom unikać konieczności noszenia papierowych wyników badań, a lekarzom ułatwi diagnostykę.
- Wyzwania dla Polski:
- Potrzeba dostosowania przepisów prawa i infrastruktury IT.
- Wyznaczenie odpowiednich organów nadzorujących wdrożenie EHDS.
- Rozwój systemu elektronicznego dostępu do danych.
- Możliwości dla sektora badawczo-rozwojowego: Lepszy dostęp do danych medycznych może pomóc w rozwoju sztucznej inteligencji i innowacyjnych technologii w ochronie zdrowia.
- Kolejne kroki:
- Wyznaczenie organów odpowiedzialnych za wdrażanie EHDS w Polsce.
- Przygotowanie infrastruktury technicznej dla placówek medycznych.
- Zaktualizowanie krajowych regulacji prawnych.
- Podsumowanie: Choć wdrożenie EHDS będzie dużym wyzwaniem, jego realizacja może przynieść istotne korzyści w zakresie bezpieczeństwa, dostępności i wykorzystania danych medycznych w UE.
Źródło: https://www.prawo.pl/zdrowie/rozporzadzenie-ehds-wyzwania-we-wdrazaniu-dla-polski,531456.html
TSUE uznał, że przekazanie numeru IP niezgodnie z prawem może stanowić krzywdę
- Kontekst sprawy: Dotyczy przetwarzania danych osobowych przez instytucje unijne zgodnie z Rozporządzeniem 2018/1725 (bliźniaczym do RODO).
- Stan faktyczny: Komisja Europejska umożliwiła rejestrację na wydarzenie „GoGreen” poprzez konto Facebook, co skutkowało przekazaniem danych (adres IP, informacje o przeglądarce) firmie Meta Platforms (właścicielowi Facebooka) do USA.
- Problem prawny: W tamtym czasie nie istniała decyzja Komisji potwierdzająca odpowiedni stopień ochrony danych osobowych przekazywanych do USA, co implikuje naruszenie przepisów.
- Stanowisko skarżącego: Doszło do bezprawnego przekazania danych, co oznacza utratę kontroli nad danymi i naruszenie praw oraz wolności użytkownika.
- Kluczowe ustalenia TSUE:
- Komisja Europejska ponosi współodpowiedzialność za umieszczanie plików cookie Facebooka.
- Naruszenie art. 46 Rozporządzenia 2018/1725 poprzez stworzenie warunków umożliwiających przekazanie danych do państwa trzeciego z naruszeniem zasad ochrony.
- Brak konieczności wykazywania progu wagi szkody – utrata kontroli nad danymi osobowymi stanowi rzeczywistą i pewną krzywdę.
- Wyrok TSUE:
- Komisja Europejska zobowiązana do zapłaty 400 EUR na rzecz skarżącego tytułem zadośćuczynienia.
- Pozostałe żądania odszkodowawcze zostały oddalone.
- Komisja pokryje swoje koszty postępowania oraz połowę kosztów skarżącego.
- Podsumowanie: TSUE potwierdził, że niezgodne z prawem przekazanie danych osobowych do USA stanowi podstawę do ubiegania się o zadośćuczynienie. Wyrok ten może mieć istotny wpływ na przyszłe sprawy dotyczące naruszeń ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej.
Źródło: https://judykatura.pl/tsue-uznal-ze-przekazanie-numeru-ip-niezgodnie-z-prawem-moze-stanowic-krzywde/
W 2024 r. polskie firmy zapłaciły w sumie 13,9 mln zł kar z tytułu łamania przepisów RODO
- Kontekst: Artykuł dotyczy kar nakładanych przez Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) za naruszenia unijnych przepisów o ochronie danych osobowych (RODO).
- Skala kar: W 2024 r. UODO nałożył 20 kar na 24 podmioty, głównie firmy prywatne. Łączna wartość sankcji wyniosła 13,89 mln zł.
- Najwyższa kara: mBank otrzymał grzywnę 4,05 mln zł za brak powiadomienia klientów o wycieku ich danych osobowych.
- Najniższa kara: Stowarzyszenie „Maraton” zostało ukarane kwotą 916,71 zł za niezareagowanie na ujawnienie danych uczestników zawodów sportowych.
- Typowe naruszenia RODO:
- Wysyłanie niezabezpieczonych baz danych do nieuprawnionych odbiorców.
- Upublicznianie dokumentów zawierających dane osobowe.
- Zgubienie nośników danych (np. pendrive’ów).
- Ataki złośliwego oprogramowania.
- Znaczenie RODO: RODO zabezpiecza dane osobowe obywateli UE, a jego naruszenia mogą prowadzić do wysokich kar finansowych.
- Orzecznictwo: Coraz więcej spraw i wyroków dot. ochrony danych. Przykładowo, TSUE uznał obowiązek podawania form grzecznościowych w systemach rezerwacji za naruszenie zasady minimalizacji danych.
Nowelizacja UKSC – piąty projekt wdrażający NIS 2 już dostępny
- Kontekst: 12 lutego 2025 r. na stronie RCL opublikowano nowy projekt nowelizacji Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (UKSC), który wdraża przepisy NIS 2. W porównaniu do poprzedniej wersji wprowadza on istotne zmiany dotyczące m.in. klasyfikacji podmiotów publicznych i stosowanych środków nadzoru.
- Podmioty publiczne
- Nowa klasyfikacja podmiotów publicznych (Art. 5):
- Podmioty publiczne dzielą się na kluczowe i ważne (wcześniej wszystkie były kluczowe).
- Podmiotami ważnymi będą m.in. samorządowe jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, instytucje kultury oraz spółki prawa handlowego wykonujące zadania użyteczności publicznej przy wykorzystaniu systemów informacyjnych.
- Uproszczony system zarządzania bezpieczeństwem (Art. 8 ust. 3):
- Podmioty ważne-publiczne nie będą musiały stosować pełnych środków zarządzania ryzykiem – zamiast tego wdrożą uproszczony system bezpieczeństwa informacji (nowy załącznik nr 4).
- Łagodniejsze obowiązki zgłaszania incydentów (Art. 12c):
- Podmioty ważne-publiczne będą miały uproszczone procedury zgłaszania incydentów.
- Wspólne wykonywanie obowiązków (Art. 16c i kolejne):
- Doprecyzowano zasady współpracy i realizacji obowiązków przez podmioty publiczne zgodnie z przepisami o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim.
- Środki nadzoru
- Zmiana zasad stosowania środków nadzoru (Art. 53 ust. 9, Art. 53e):
- Organ ds. cyberbezpieczeństwa będzie mógł samodzielnie wydawać decyzje o np. wstrzymaniu koncesji (wcześniej kierował wnioski do sądu lub innego organu).
- Nowe zasady wydawania decyzji kontrolnych:
- Środek nadzorczy nie może być stosowany dłużej niż 14 dni od doręczenia decyzji.
- Jeśli uchybienia nie zostaną usunięte, kolejne decyzje mogą być wydawane na kolejne okresy 14-dniowe.
- Po usunięciu uchybień decyzję można uchylić.
- Zmniejszenie kar dla kierowników podmiotów kluczowych i ważnych (Art. 73a):
- Maksymalna kara finansowa zmniejszona o połowę – do 300% wynagrodzenia obliczanego według zasad ekwiwalentu za urlop.
- Podsumowanie: Nowelizacja wprowadza podział podmiotów publicznych na kluczowe i ważne, ułatwia zarządzanie bezpieczeństwem dla podmiotów ważnych-publicznych.
Źródło: https://www.linkedin.com/posts/agnieszka-wachowska_uksc-nowelizacja-nis2-activity-7295473589636505600-NjCF?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAETcUUUBLlzLMFC01FENWMw0oL_z0rPX_x8
WSA: Wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru uzasadniało umorzenie postępowania
- Marek A. złożył skargę do prezesa UODO na przedsiębiorcę, zarzucając mu nieprawidłowe przetwarzanie jego danych osobowych.
- W trakcie postępowania ustalono, że przedsiębiorca został wykreślony z CEIDG, co oznacza, że formalnie przestał istnieć jako podmiot gospodarczy.
- Z powodu wykreślenia z rejestru przedsiębiorca utracił status administratora danych osobowych i nie można było wobec niego wydać żadnej decyzji związanej z RODO.
- Prezes UODO umorzył postępowanie uznając, że dalsza analiza sprawy stała się bezprzedmiotowa.
- Marek A. nie zgodził się z decyzją i wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
- WSA uznał, że umorzenie było zgodne z prawem – zgodnie z art. 105 § 1 k.p.a. postępowanie może zostać umorzone, jeśli strona postępowania przestaje istnieć.
- Sąd podkreślił, że decyzja o umorzeniu nie rozstrzyga o winie przedsiębiorcy, lecz wynika z niemożności dalszego procedowania sprawy.
- W konsekwencji WSA oddalił skargę Marka A., potwierdzając prawidłowość decyzji prezesa UODO.
Rozporządzenia o plikach cookies jednak nie będzie
- Komisja Europejska rezygnuje z rozporządzenia ePrivacy – po latach prac projekt uznano za przestarzały i mało realny do wdrożenia.
- Powody decyzji: brak porozumienia między instytucjami UE, zmieniające się przepisy technologiczne i legislacyjne oraz wpływ ruchów deregulacyjnych z USA i Chin.
- ePrivacy miało regulować kwestie prywatności w komunikacji elektronicznej, uzupełniając RODO i zastępując dyrektywę 2002/58.
- Projekt przewidywał:
- Ujednolicenie zasad dotyczących prywatności w internecie, w tym wiadomości, rozmów online i plików cookie.
- Określenie zasad przetwarzania metadanych (np. czasu, lokalizacji, odbiorcy łączności elektronicznej).
- Nowe regulacje dotyczące zgód na komunikaty marketingowe i pliki cookie.
- Ograniczenie niepożądanych połączeń, w tym tzw. „głuchych telefonów”.
- Eksperci podzieleni: niektórzy uważają, że rezygnacja z ePrivacy uprości sytuację prawną przedsiębiorców i nie wpłynie negatywnie na ochronę użytkowników.
- RODO nadal chroni prywatność użytkowników w zakresie ochrony danych osobowych i zasad komunikacji elektronicznej.
- Co dalej? Ochrona prywatności w internecie nadal będzie zależeć od interpretacji i działań organów nadzorczych.
Źródło: https://www.prawo.pl/biznes/rozporzadzenia-eprivacy-nie-bedzie-decyzja-ke,531555.html
NSA potwierdził, że bank nie może przetwarzać danych osoby, której odmówił kredytu
- Kontekst sprawy: Osoba, która złożyła wniosek o kredyt, ale go nie otrzymała, zauważyła, że bank nadal przetwarza jej dane osobowe.
- Działania organów: Prezes UODO uznał, że brak zawarcia umowy oznacza brak podstaw do dalszego przetwarzania danych przez bank i Biuro Informacji Kredytowej (BIK) i nakazał ich usunięcie.
- Argumentacja banku i BIK: Obie instytucje wskazywały jako podstawę prawną przetwarzania danych art. 6 ust. 1 lit. f RODO (uzasadniony interes) oraz art. 105a Prawa bankowego.
- Decyzja sądów: Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Warszawie przyznał rację Prezesowi UODO, a następnie Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) oddalił skargi kasacyjne banku i BIK, potwierdzając wcześniejsze orzeczenie.
- Kluczowy wniosek: Jeśli nie doszło do zawarcia umowy kredytowej, instytucje finansowe nie mają podstaw do dalszego przetwarzania danych wnioskodawcy.
Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/3558
Jest już dostępny zaktualizowany poradnik dotyczący naruszeń ochrony danych osobowych
- Nowa wersja poradnika uwzględnia aktualne przepisy, doświadczenia praktyczne oraz opinie z konsultacji społecznych.
- Dokument powstał we współpracy z ekspertami oraz Społecznym Zespołem Ekspertów przy Prezesie UODO.
- Najważniejsze nowości w poradniku:
- Zaktualizowane procedury zgłaszania naruszeń do UODO.
- Praktyczne przykłady i studia przypadków.
- Wytyczne dotyczące współpracy z organami nadzorczymi.
- Rekomendacje w zakresie oceny ryzyka i zapobiegania naruszeniom.
- Wkrótce UODO zorganizuje seminarium, na którym eksperci omówią szczegóły zawarte w poradniku.
- Szczegółowe informacje o terminie i programie wydarzenia pojawią się na stronie UODO.
Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/3561
Po zrealizowaniu umowy klient może żądać usunięcia danych. Wyrok NSA naraża firmy na fikcyjne pozwy
- Kontekst: NSA orzekł, że klienci mają prawo żądać usunięcia swoich danych osobowych po zakończeniu umowy, co może utrudnić rozpatrywanie reklamacji i roszczeń.
- Kluczowe stanowisko NSA: Przedsiębiorcy nie mogą przechowywać danych „na zapas”, a jedynie na podstawie konkretnych i istotnych przesłanek prawnych.
- Sprawa Banku Millennium: Bank przechowywał dane klientów po zamknięciu ich kont, co zdaniem UODO było nieuzasadnione. NSA podtrzymał decyzję o ich usunięciu.
- Konsekwencje dla przedsiębiorców: Brak dostępu do danych po zakończeniu umowy może uniemożliwić rozpatrywanie reklamacji i obrony przed późniejszymi roszczeniami.
- Kredyty frankowe: Klienci mogą domagać się unieważnienia umów po latach, a brak danych banku mógłby utrudnić analizę sprawy.
- Stanowisko ekspertów: Niektórzy prawnicy twierdzą, że przechowywanie danych przez okres przedawnienia roszczeń leży w interesie klientów i przedsiębiorców.
- Odpowiedź UODO: Dane muszą być usuwane tylko wtedy, gdy brak jest podstawy prawnej ich przetwarzania. Prawo przewiduje wyjątki umożliwiające dalsze przechowywanie.
- Kolejne wyroki: W sądach toczy się wiele podobnych spraw dotyczących usuwania danych – mogą mieć istotne konsekwencje dla różnych branż.
- Problematyczne sytuacje: Przykładem są firmy wynajmujące samochody – usunięcie danych klienta może uniemożliwić dochodzenie roszczeń np. w przypadku kradzieży czy mandatów.
- Wnioski: Decyzja NSA budzi kontrowersje wśród prawników i przedsiębiorców. Wprowadzenie zasady natychmiastowego usuwania danych po zakończeniu umowy może zagrozić prawom zarówno firm, jak i klientów.
e-Doręczenia w firmie. Jak je sprawnie wdrożyć? O czym pamiętać, by uniknąć problemów?
- Wymagane przygotowania: Organizacje powinny przeanalizować procesy wewnętrzne, wyznaczyć osoby odpowiedzialne, przeszkolić pracowników, przeprowadzić analizę ryzyka i zaktualizować dokumentację RODO, aby uniknąć problemów z e-Doręczeniami.
- Problemy w pierwszym miesiącu: System e-Doręczeń borykał się z poważnymi trudnościami operacyjnymi, takimi jak opóźnienia w dostarczaniu przesyłek, długie czasy załadunku skrzynek i załączników oraz możliwy dostęp do numerów PESEL urzędników.
- Przyczyny i rozwiązania: Ministerstwo Cyfryzacji wskazało, że problemy wynikały z błędów integracyjnych z systemami EZD, ale główne usterki miały już zostać rozwiązane.
- Kwestie terminów: Pojawiły się obawy dotyczące zgodności dat nadania i odbioru, jednak Ministerstwo Finansów zapewniło, że w sprawach podatkowych liczy się data nadania przez nadawcę.
- Zakres wdrożenia: e-Doręczenia obejmują zarówno instytucje publiczne (obowiązkowo od 1 stycznia 2025 r.), jak i podmioty prywatne oraz osoby fizyczne, jeśli aktywują odpowiednie usługi.
- Kluczowe daty:
- 1 stycznia 2025 r. – obowiązek posiadania ADE dla wielu podmiotów publicznych i przedsiębiorstw wpisanych do KRS po tej dacie.
- 1 kwietnia 2025 r. – termin dla firm wpisanych do KRS przed 2025 r.
- 1 października 2026 r. – ostateczny termin dla JDG (z wyjątkami dotyczącymi zmian we wpisie w CEIDG).
- 1 października 2029 r. – obowiązkowe wdrożenie dla policji, sądów, komorników i prokuratury.
- Znaczenie HR: Organizacje powinny określić osoby odpowiedzialne za obsługę ADE, zapewnić odpowiednie procedury zastępstw i przeprowadzić szkolenia, aby uniknąć fikcji doręczeń (uznania pisma za doręczone po 14 dniach braku reakcji).
- Obowiązki RODO: Przed wdrożeniem należy przeprowadzić analizę ryzyka i zaktualizować dokumentację, w tym rejestry czynności przetwarzania i upoważnienia dla pracowników by zapewnić zgodność z przepisami ochrony danych.
- Korzyści: System e-Doręczeń zwiększa bezpieczeństwo przesyłek, gwarantuje niezmienność wiadomości i wygodę w dostępie do skrzynki na różnych urządzeniach.
NSA zgadza się z Prezesem UODO: wypytywanie pasażera autobusu o nazwisko to przetwarzanie danych
- Sprawa zaczęła się od skargi pasażera, który musiał podać na głos imię i nazwisko podczas kontroli biletu w autobusie.
- Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) uznał, że przewoźnik naruszył RODO, zmuszając pasażerów do ujawniania swoich danych osobowych publicznie.
- PUODO udzielił przewoźnikowi upomnienia, argumentując, że praktyka ta jest niezgodna z art. 5 ust. 1 lit. f i art. 6 ust. 1 lit. b RODO.
- Przewoźnik odwołał się od decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA), który uchylił decyzję PUODO, uznając, że nie miał on kompetencji do jej wydania.
- WSA stwierdził, że użycie imienia i nazwiska pasażera nie jest przetwarzaniem danych osobowych w rozumieniu RODO, a ewentualne naruszenie prywatności powinno być rozstrzygane na drodze cywilnej.
- Prezes PUODO zaskarżył tę decyzję do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), argumentując, że ochrona danych osobowych należy do kompetencji jego instytucji.
- NSA przyznał rację PUODO, uznając, że imię i nazwisko są danymi osobowymi, a ich przetwarzanie przez kierowcę w oparciu o internetowy system sprzedaży biletów podlega RODO.
- Sąd podkreślił, że przewoźnik przetwarzał dane systemowo, więc PUODO miał podstawy do interwencji w tej sprawie.
- NSA uchylił wyrok WSA i potwierdził, że PUODO mógł oceniać legalność ujawnienia tych danych.
- Podsumowanie: NSA uznał, że ujawnienie imienia i nazwiska pasażera w autobusie było przetwarzaniem danych osobowych, a PUODO miał prawo interweniować w sprawie. Ostateczne orzeczenie wzmacnia ochronę prywatności pasażerów i potwierdza stosowanie rygorów RODO w podobnych sytuacjach.
Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/3565
Tajlandzki organ ochrony danych nałożył pierwszą administracyjną karę pieniężną za naruszenie PDPA - Personal Data Protection Act
- Firmy działające w Tajlandii 🇹🇭 pod lupą organu nadzorczego
- Tajlandzki organ ochrony danych nałożył pierwszą administracyjną karę pieniężną za naruszenie PDPA (Personal Data Protection Act).
- Ukarano dużą firmę e-commerce za wyciek danych klientów, brak inspektora ochrony danych, opóźnione zgłoszenie incydentu i niewystarczające zabezpieczenia.
- Przełomowy moment dla tajskiego PDPA
- Pierwsza administracyjna kara od momentu wejścia PDPA w życie w 2022 roku.
- Platforma e-commerce ukarana grzywną w wysokości 7 milionów THB.
- Co doprowadziło do kary?
- Klienci zgłaszali podejrzane telefony od oszustów podszywających się pod pracowników firmy.
- Oszuści mieli dostęp do pełnych danych osobowych klientów, co wskazywało na wyciek.
- Firma nie podjęła odpowiednich działań mimo zgłoszeń klientów.
- Naruszenia PDPA
- Brak powołania DPO – firma mimo przetwarzania danych ponad 100 000 klientów nie wyznaczyła inspektora ochrony danych.
- Niewystarczające zabezpieczenia – nieautoryzowane osoby miały dostęp do danych klientów.
- Opóźnione zgłoszenie naruszenia – firma nie zgłosiła incydentu w wymaganym czasie 72 godzin.
- Konsekwencje dla firm
- Kara 7 milionów THB oraz nakaz wdrożenia środków zaradczych w ciągu 7 dni.
- Ryzyko kolejnych kar finansowych.
- Strata reputacji i zaufania klientów.
- Jak uniknąć podobnych konsekwencji?
- Regularne audyty zgodności z PDPA.
- Powołanie inspektora ochrony danych (DPO).
- Wdrożenie skutecznych środków bezpieczeństwa ograniczających dostęp do danych.
- Szybkie raportowanie naruszeń.
- Szkolenia pracowników w zakresie ochrony danych.
- Podsumowanie
- Pierwsza kara w Tajlandii to sygnał ostrzegawczy dla firm.
- Pełna zgodność z PDPA to nie tylko obowiązek, ale także sposób na budowanie zaufania i minimalizowanie ryzyka.
Źródło: https://www.linkedin.com/posts/adam-szkur%C5%82at_kara-za-naruszenie-pdpa-w-tajlandii-activity-7299764644204732416-_ldK?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAETcUUUBLlzLMFC01FENWMw0oL_z0rPX_x8
Pełnomocnik ds. cyfryzacji komentuje tajną umowę z Google i zdradza plany w e-zdrowiu. System P1 to kopalnia wiedzy
- Kontekst: Polski Fundusz Rozwoju i Google podpisały tajne memorandum o współpracy dotyczącej m.in. ochrony zdrowia, jednak Ministerstwo Zdrowia nie brało w tym udziału i nie ma szczegółowych informacji na ten temat.
- Brak konsultacji z Ministerstwami: Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Cyfryzacji nie były informowane o ustaleniach z Google, co budzi pytania o proces decyzyjny dotyczący cyfryzacji ochrony zdrowia w Polsce.
- Plany Ministerstwa Zdrowia: Trwają prace nad Platformą Usług Inteligentnych, która ma wspierać placówki medyczne poprzez wykorzystanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych, zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa oraz przygotowanie infrastruktury pod regulacje EHDS.
- Rola sztucznej inteligencji: Polskie rozwiązania SI koncentrują się na diagnostyce obrazowej, np. opisywaniu badań rentgenowskich czy mammograficznych. Narzędzia te mają wspierać lekarzy, ale nie zastępować ich pracy.
- System P1 – analizy na podstawie danych medycznych: Planowane są narzędzia do analizy stanu zdrowia pacjentów na podstawie danych z e-recept, zdarzeń medycznych i szczepień. Mają one wspomagać lekarzy w opiece nad pacjentami, ale nie zastępować diagnoz.
- Europejska Przestrzeń Danych Dotyczących Zdrowia (EHDS): Od marca br. pacjenci uzyskają większą kontrolę nad swoimi danymi medycznymi – możliwość ich przeglądania, poprawiania i wyłączania części informacji z ogólnego dostępu.
- Wyzywania związane z EHDS: Polska musi dopracować przepisy dotyczące przetwarzania danych medycznych i stworzyć infrastrukturę umożliwiającą ich transgraniczny przepływ w UE. Wymaga to powołania specjalnego organu oraz opracowania narzędzi technologicznych..
- Podsumowanie: Cyfryzacja ochrony zdrowia w Polsce to ogromne wyzwanie, wymagające współpracy różnych instytucji. Ministerstwo Zdrowia stawia na rozwój technologii opartych na analizie danych i sztucznej inteligencji, jednak brak przejrzystości w podejmowaniu decyzji (jak w przypadku memorandum z Google) budzi pytania o kierunek tych działań.
Źródło: https://www.rynekzdrowia.pl/E-zdrowie/Pelnomocnik-ds-cyfryzacji-komentuje-tajna-umowe-z-Google-i-zdradza-plany-w-e-zdrowiu-System-P1-to-kopalnia-wiedzy,268598,7.html
Firma musi mieć powód, aby ujawnić, kto nie pracuje na podstawie umowy o pracę
- Kontekst: Informacja o podstawie zatrudnienia (pracownik czy zleceniobiorca) jest daną osobową i podlega ochronie zgodnie z RODO.
- Podstawa prawna: Przetwarzanie tych danych wymaga jednej z podstaw prawnych wymienionych w art. 6 ust. 1 RODO, np. zgody zainteresowanego lub konieczności realizacji obowiązku prawnego.
- Ujawnianie tych informacji: Nie zawsze jest dopuszczalne – musi wynikać z konkretnej podstawy prawnej; nie można ich upubliczniać bez uzasadnienia.
- B2B a jawność danych: Sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej nie oznacza, że informacja o współpracy B2B jest publiczna. Brak wpisu w CEIDG również nie przesądza o pracowniczym zatrudnieniu.
- Sytuacje wymagające ujawnienia: Np. obowiązki prawne związane z ubezpieczeniem, medycyną pracy, procedurą zwolnień grupowych.
- Przetwarzanie w wewnętrznych procesach: Standardowe procesy kadrowe wymagają dostępu do tych danych, ale zakres dostępu powinien być ograniczony.
- Różne podstawy zatrudnienia a równe traktowanie: Podział na pracowników i współpracowników nie może prowadzić do nieuzasadnionej dyskryminacji, np. w zakresie benefitów czy harmonogramu pracy.
- Odpowiedzialność za naruszenia: Nieuprawnione przetwarzanie danych o podstawie zatrudnienia może skutkować konsekwencjami prawnymi dla organizacji
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z RODO aktualnościami
Administratorem danych osobowych jest Lex Artist sp. z o.o., ul. Szańcowa 74/1, 01-458 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celu umieszczenia i obsługi komentarza na blogu. Przysługują Panu/Pani następujące prawa: prawo dostępu do treści danych, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do wniesienia sprzeciwu, prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się tutaj.
Zanonimizowany ciąg znaków stworzony na podstawie Pani/Pana adresu email (tak zwany hash) może zostać przesłany do usługi Gravatar w celu sprawdzenia czy jej Pan/Pani używa. Polityka prywatności usługi Gravatar jest dostępna tutaj. Po zatwierdzeniu komentarza obrazek profilowy jest widoczny publicznie w kontekście twojego komentarza.