RODO aktualności – 18.03.2025 r. 

Kiedy bank może przetwarzać dane byłego klienta? NSA zgadza się z PUODO​ » Zhakowano Polską Agencję Kosmiczną. Zadziałały służby​. » Inspektor ochrony danych niewiele może. Nowe stanowisko UODO niepokoi prawników​. » UODO: Czyim zadaniem jest dopełnienie obowiązku informacyjnego?​ » Upomnienie dla Wójta Gminy za krótkotrwałe udostępnienie danych obywatelki na BIP​. » TSUE interpretuje prawo dostępu do danych oraz zadanie organu nadzorczego lub sądu​. » EROD przyjmuje oświadczenie w sprawie zasad dotyczących przetwarzania danych z uwzględnieniem wieku​. » Hiszpania: Kara w wysokości 1 miliona euro za wykorzystywanie danych biometrycznych kibiców do wejścia na stadiony​. » NSA: można przetwarzać dane osobowe po wykonaniu umowy na prawnie uzasadnionym interesie​. » WSA uchylając upomnienie Prezesa UODO wskazuje, jaki podmiot wykonuje prawo kopii danych​. » Węgierski Sąd pyta TSUE o zakres stosowania prawa do sprostowania danych. ​» Rozporządzenie o europejskiej przestrzeni danych medycznych opublikowane​. » Kara dla Polskiego Radia Szczecin za brak procedur chroniących prawa bohaterów publikacji​. » Podstawą przetwarzania danych w celu trenowania AI jest tzw. uzasadniony interes administratora danych​.

⬇️ Pobierz W PDF

 

Kiedy bank może przetwarzać dane byłego klienta? NSA zgadza się z PUODO

  • Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) potwierdził interpretację art. 105a ust. 3 Prawa bankowego, zgodnie z którą banki mogą przetwarzać dane klientów zalegających ze spłatami, ale tylko po spełnieniu określonych warunków.​
  • Przetwarzanie danych bez zgody klienta może nastąpić, jeśli bank skutecznie poinformuje go o swoim zamiarze i odczeka 30 dni.​
  • NSA podtrzymał stanowisko Prezesa UODO w sprawie wymogu skutecznego poinformowania klienta – kluczowe jest ustalenie daty doręczenia informacji, a nie tylko jej wysłania.​
  • Bank ma obowiązek udokumentowania, że skutecznie poinformował klienta i że od tego momentu upłynęło co najmniej 30 dni.​
  • W okresie 30 dni klient może uregulować zobowiązanie – wówczas bank nie będzie mógł dalej przetwarzać jego danych.​
  • NSA zwrócił uwagę, że poinformowanie klienta może nastąpić różnymi kanałami (listownie, osobiście, elektronicznie), ale istotne jest potwierdzenie, że klient rzeczywiście otrzymał informację.​
  • Orzeczenie dotyczyło 11 spraw – Prezes UODO wygrał we wszystkich. NSA uchylił 5 wyroków sądów administracyjnych, ale podtrzymał 6 innych, które popierały argumentację UODO.​
  • Ostatecznie spór o interpretację przepisów został zakończony – potwierdzono, że banki muszą ściśle przestrzegać procedury zanim zaczną przetwarzać dane byłych klientów bez ich zgody.​

Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/3588 ​

Inspektor ochrony danych niewiele może. Nowe stanowisko UODO niepokoi prawników

  • Kontekst: Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) wydał nową edycję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych, która wprowadza restrykcyjne podejście do roli inspektora ochrony danych (IOD).​
  • Nowe podejście: IOD według UODO mają pełnić jedynie funkcję doradczą, nie mogą natomiast wykonywać czynności zastrzeżonych dla administratorów.​
    Czego nie może robić IOD:​

    • Nie może zgłaszać naruszeń ochrony danych osobowych do UODO.​
    • Nie może informować osób, których dane dotyczą, o naruszeniach.​
    • Nie może dokumentować naruszeń ochrony danych w imieniu administratora.​
    • Nie może podejmować zobowiązań dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania danych.​
    • Nie może działać na podstawie pełnomocnictwa w sprawach dotyczących ochrony danych.​
  • Co może robić IOD:​
    • Udzielać wskazówek dotyczących zabezpieczania danych i reagowania na naruszenia.​
    • Doradzać w zakresie przygotowywania dokumentacji związanej z naruszeniami.​
    • Pomagać w zapobieganiu naruszeniom poprzez szkolenia i rekomendacje.​
    • Przekazywać dodatkowe informacje organowi nadzorczemu o naruszeniach.
  • Kontrowersje i opinie ekspertów:​
    • Prawnicy uznają stanowisko UODO za nadmiernie rygorystyczne, co może utrudnić zarządzanie naruszeniami danych w organizacjach.​
    • Zdaniem prof. Grzegorza Sibigi, podejście UODO znacząco ogranicza rolę IOD, sprowadzając ją jedynie do roli obserwatora i doradcy.​
    • UODO argumentuje, że ograniczenia wynikają z konieczności uniknięcia konfliktu interesów.​
  • Wnioski: Nowe wytyczne UODO mogą spowodować zwiększenie liczby zgłoszeń naruszeń, a także konieczność angażowania dodatkowych działów w ich obsługę. Eksperci podkreślają, że tak rygorystyczne podejście do roli IOD jest niespotykane w innych krajach.

Źródło: https://www.prawo.pl/biznes/iod-a-naruszenie-danych-osobowych-uodo-zmienia-stanowisko,531724.html

UODO: Czyim zadaniem jest dopełnienie obowiązku informacyjnego?

  • Obowiązek informacyjny wobec osób, których dane są przetwarzane, spoczywa na administratorze danych.
  • Podmiot przetwarzający może wspierać administratora w realizacji tego obowiązku, ale tylko na wyraźne polecenie i zgodnie z instrukcjami administratora.
  • Administrator musi mieć pełną kontrolę nad treścią oraz zakresem obowiązku informacyjnego.
  • Przepisy RODO (art. 13 i 14) wskazują, że tylko administrator jest właściwy do udzielania informacji o przetwarzaniu danych osobowych.
  • Wykładnia językowa przepisów również wskazuje, że spełnienie obowiązku informacyjnego należy wyłącznie do administratora.
  • Obowiązki podmiotu przetwarzającego określone w art. 28 ust. 3 RODO nie obejmują realizacji praw osób, których dane dotyczą, w tym przekazywania klauzul informacyjnych.
  • Wytyczne Grupy Roboczej art. 29 dotyczące obowiązku informacyjnego również wskazują administratora jako podmiot odpowiedzialny za jego realizację.
  • Podmiot przetwarzający może przekazywać treść obowiązku informacyjnego osobom, których dane dotyczą, ale tylko zgodnie z instrukcjami administratora.

Źródło: https://media.licdn.com/dms/document/media/v2/D4D1FAQFsuyzonG6n8g/feedshare-document-pdf-analyzed/B4DZVbsh6tG8AY-/0/1741000178642?e=1741824000&v=beta&t=51wREedaKN7Ep1ErU8SWuj7QpBgYN4ZNFqpkgAGc32Y

Upomnienie dla Wójta Gminy za krótkotrwałe udostępnienie danych obywatelki na BIP

  • Rada Gminy opublikowała w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) dokument zawierający imię, nazwisko i adres zamieszkania jednej z mieszkanek.
  • Dane te znalazły się w załączniku do uchwały dotyczącej odpowiedzi na skargę obywatelki do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
  • Osoba, której dane ujawniono, natychmiast złożyła skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), domagając się ich usunięcia.
  • Dokument został usunięty z BIP trzy minuty przed oficjalnym otrzymaniem pisma skarżącej, a wójt poinformował ją o naruszeniu i usunięciu danych zgodnie z przepisami RODO.
  • Prezes UODO stwierdził naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych i udzielił Wójtowi upomnienia jako adekwatnej reakcji na sytuację.
  • Sygnatura sprawy: DS.523.4742.2023.

Źródło: https://media.licdn.com/dms/document/media/v2/D4D1FAQFsuyzonG6n8g/feedshare-document-pdf-analyzed/B4DZVbsh6tG8AY-/0/1741000178642?e=1741824000&v=beta&t=51wREedaKN7Ep1ErU8SWuj7QpBgYN4ZNFqpkgAGc32Y

TSUE interpretuje prawo dostępu do danych oraz zadanie organu nadzorczego lub sądu

  • TSUE wydał istotny wyrok w sprawie interpretacji prawa dostępu do danych osobowych w kontekście zautomatyzowanego podejmowania decyzji.
  • Sprawa dotyczyła operatora telefonii komórkowej, który odmówił zawarcia umowy z klientką (CK) na podstawie oceny kredytowej dokonanej automatycznie przez spółkę D & B.
  • CK zwróciła się do austriackiego organu ochrony danych o dostęp do informacji na temat zasad tej oceny.
  • Spółka D & B odmówiła pełnego ujawnienia informacji, powołując się na ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa.
  • Sąd administracyjny w Austrii uznał, że spółka naruszyła przepisy RODO, nie dostarczając wystarczających informacji.
  • TSUE podkreślił, że zgodnie z RODO osoby, których dane dotyczą, mają prawo uzyskać szczegółowe informacje o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania ich danych.
  • TSUE stwierdził, że pojęcie „istotnych informacji” obejmuje nie tylko podstawowe wyjaśnienia, ale także jasne i zrozumiałe informacje o procedurze i zasadach stosowanych do oceny danych.
  • Jeżeli administrator danych uważa, że ujawnienie informacji narusza tajemnicę przedsiębiorstwa lub ochronę danych osób trzecich, zobowiązany jest przedstawić te informacje właściwemu organowi nadzorczemu lub sądowi.
  • Organ nadzorczy lub sąd oceni, jakie informacje mogą zostać udostępnione osobie, której dane dotyczą, zachowując jednocześnie równowagę między ochroną prywatności a interesami przedsiębiorstwa.
  • Wniosek: Wyrok TSUE doprecyzowuje obowiązki administratorów danych dotyczące transparentności działań związanych z automatycznym podejmowaniem decyzji, wzmacniając prawa obywateli do informacji o przetwarzaniu ich danych osobowych.

Źródło: https://judykatura.pl/tsue-interpretuje-prawo-dostepu-do-danych-oraz-zadanie-organu-nadzorczego-lub-sadu/

EROD przyjmuje oświadczenie w sprawie zasad dotyczących przetwarzania danych z uwzględnieniem wieku

  • Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) przyjęła oświadczenie dotyczące metod zapewnienia wieku, aby chronić dzieci przed nieodpowiednimi treściami przy jednoczesnym poszanowaniu zasad ochrony danych.
  • Oświadczenie zawiera dziesięć zasad, które mają pomóc w ocenie wieku użytkowników w sposób zgodny z prawem.
  • EROD współpracuje z Komisją Europejską nad metodami weryfikacji wieku w ramach aktu o usługach cyfrowych (DSA).
  • Podjęto decyzję o utworzeniu Grupy zadaniowej ds. egzekwowania prawa AI, mającej koordynować działania organów nadzorczych w zakresie przepisów dotyczących sztucznej inteligencji.
  • Planowane jest utworzenie zespołu szybkiego reagowania, który ma zająć się pilnymi kwestiami związanymi z ochroną danych.
  • EROD wydała także zalecenia dla Światowej Agencji Antydopingowej (WADA) dotyczące Światowego Kodeksu Antydopingowego na 2027 rok.
  • Zalecenia podkreślają konieczność zgodności kodeksu ze standardami RODO, szczególnie w zakresie ochrony wrażliwych danych sportowców.
  • Podstawowe zasady ochrony danych, takie jak jasne podstawy prawne przetwarzania i przejrzystość w informowaniu osób, muszą być zapewnione podczas działań antydopingowych.
  • Działania EROD mają na celu zwiększenie ochrony prywatności, zwłaszcza w obszarach związanych z nowymi technologiami i danymi wrażliwymi.

Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/3568

Hiszpania: Kara w wysokości 1 miliona euro za wykorzystywanie danych biometrycznych kibiców do wejścia na stadiony

  • Kontekst: Hiszpański organ ochrony danych (AEPD) nałożył karę w wysokości 1 miliona euro na La Liga za naruszenia związane z przetwarzaniem danych biometrycznych kibiców.
  • Stosowany system: Kibice musieli podać dane biometryczne (np. odcisk palca lub rozpoznanie twarzy) w celu wejścia na stadion.
  • Sposób działania: Tożsamość kibiców weryfikowano na podstawie porównania ich twarzy lub odcisku palca z danymi zapisanymi w systemie.
  • Brak alternatywy: Bilety były imienne i niezbywalne, a brak zgody na skan biometryczny oznaczał brak możliwości wejścia na mecz.
  • Decyzja organu (AEPD):
    • Uznano, że przetwarzanie danych biometrycznych nie było zgodne z RODO.
    • Agencja zakwestionowała dobrowolność zgody kibiców – jedyną alternatywą był brak wstępu na stadion.
    • La Liga nie przeprowadziła wymaganej oceny skutków dla ochrony danych (naruszenie art. 35 RODO).
    • Nie podjęto wystarczających środków minimalizujących ryzyko związane z przetwarzaniem danych biometrycznych.
  • Konsekwencje: Kara finansowa oraz konieczność dostosowania systemu do wymogów regulacji o ochronie danych.

Źródło: https://www.linkedin.com/posts/activity-7303770498549637121-6SBh?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAETcUUUBLlzLMFC01FENWMw0oL_z0rPX_x8

NSA: można przetwarzać dane osobowe po wykonaniu umowy na prawnie uzasadnionym interesie

  • Kontekst sprawy: NSA w lutym 2025 r. oddalił skargę kasacyjną administratora danych dotyczącą przetwarzania danych osobowych po zakończeniu umowy najmu samochodu.
  • Stan faktyczny:
    • Skarga obywatela na niezgodne z prawem przetwarzanie jego danych osobowych przez firmę wynajmującą samochody.
    • Pozyskane dane obejmowały m.in. imię, nazwisko, adres i numery dokumentów tożsamości.
    • Prezes UODO nakazał usunięcie tych danych, uznając ich dalsze przechowywanie za bezpodstawne.
  • Argumenty sądów:
    • WSA: Przetwarzanie nie było zgodne z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, ponieważ nie było to konieczne do obrony przed roszczeniami.
    • NSA: Przetwarzanie było zgodne z RODO, ale tylko w krótkim okresie po zakończeniu umowy, gdy mogły ujawnić się ewentualne szkody.
  • Kluczowe wnioski:
    • Po zakończeniu umowy najmu dane mogą być przetwarzane tylko przez krótki czas – do momentu, gdy potwierdzono brak roszczeń.
    • Brak roszczeń oznacza brak podstawy do dalszego przechowywania danych osobowych.
    • Nie można powoływać się na możliwość ewentualnych przyszłych roszczeń jako uzasadnienie przetwarzania danych.
    • NSA podkreślił, że w razie wykrycia szkód przetwarzanie może być uzasadnione do momentu dochodzenia roszczeń.
  • Wnioski praktyczne dla administratorów:
    • Administratorzy powinni dokładnie określać moment, w którym tracą podstawę do przetwarzania danych.
    • Przechowywanie danych „na wszelki wypadek” nie jest zgodne z RODO.
    • Konieczne jest precyzyjne dokumentowanie podstaw przetwarzania danych, aby uniknąć podobnych spraw.

Źródło: https://judykatura.pl/nsa-mozna-przetwarzac-dane-osobowe-po-wykonaniu-umowy-na-prawnie-uzasadnionym-interesie/

WSA uchylając upomnienie Prezesa UODO wskazuje, jaki podmiot wykonuje prawo kopii danych

  • Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję Prezesa UODO z stycznia 2024 r., która nakładała upomnienie na spółkę za opóźnienie w udzieleniu odpowiedzi na wniosek dotyczący przetwarzania danych osobowych.
  • Sprawa dotyczyła wniosku obywatela złożonego w listopadzie 2022 r., na który spółka odpowiedziała w lutym 2023 r., wskazując, że nie jest administratorem jego danych i że właściwy podmiot to G.I.
  • Prezes UODO uznał, że spółka naruszyła przepisy RODO, odpowiadając po terminie i nie informując wnioskodawcy o przyczynach opóźnienia oraz prawie do złożenia skargi.
  • Spółka wniosła skargę na decyzję UODO, argumentując, że nie była administratorem danych osobowych wnioskodawcy w rozumieniu art. 4 pkt 7 RODO, a obowiązki wynikające z art. 12 i 15 RODO dotyczą wyłącznie administratora.
  • WSA przyznał rację spółce i uchylił decyzję UODO, podkreślając, że obowiązki wynikające z RODO spoczywają na administratorze danych, a spółka takim administratorem nie była w odniesieniu do danych objętych wnioskiem.
  • Sąd wskazał, że przyjęcie odmiennej wykładni prowadziłoby do nadmiernej ingerencji w obowiązki podmiotów, które nie są administratorami danych w rozumieniu RODO.
  • Orzeczenie WSA potwierdza, że przed nałożeniem sankcji organ nadzorczy musi najpierw ustalić, czy dany podmiot faktycznie pełnił funkcję administratora danych w zakresie objętym skargą.

Źródło: https://judykatura.pl/wsa-uchylajac-upomnienie-prezesa-uodo-wskazuje-jaki-podmiot-wykonuje-prawo-kopii-danych/

Węgierski Sąd pyta TSUE o zakres stosowania prawa do sprostowania danych

  • Kontekst sprawy:
    • Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) rozpatruje pytania prejudycjalne węgierskiego sądu dotyczące interpretacji artykułu 16 RODO w kontekście sprostowania danych osobowych dotyczących płci.
    • Sprawa dotyczy irańskiego uchodźcy na Węgrzech, który jest osobą transpłciową i wnosi o zmianę wpisu dotyczącego płci w rejestrze spraw o udzielenie azylu.
  • Główne pytania prejudycjalne:
    • Czy organy prowadzące rejestry są obowiązane do dokonania sprostowania danych osobowych o płci zgodnie z art. 16 RODO?
    • Czy osoba wnioskująca o korektę danych dotyczących płci musi przedstawić dowody uzasadniające swoje żądanie?
    • Jeśli tak, to czy jednym z wymaganych dowodów musi być operacja korekty płci?
  • Stan faktyczny:
    • Uchodźca pierwotnie został wpisany do rejestru jako kobieta, jednak w 2022 r. złożył wniosek o zmianę rejestracji na mężczyznę.
    • Wniosek został oddalony, ponieważ wnioskodawca nie przedstawił dowodu przejścia operacji korekty płci, mimo iż dostarczył zaświadczenia specjalistów potwierdzające jego transpłciowość.
  • Kwestie prawne:
    • Węgierskie prawo azylowe nie reguluje szczegółowo procedury zmiany płci i nazwiska osób niebędących obywatelami Węgier.
    • Węgierski Trybunał Konstytucyjny oraz Europejski Trybunał Praw Człowieka (ETPC) wskazywały już na naruszenia praw człowieka w podobnych sytuacjach, jednak nadal brak jest stosownych przepisów krajowych.
    • Obecnie również obywatele Węgier nie mogą zgodnie z prawem formalnie uznać zmiany płci.
  • Znaczenie sprawy:
    • Wyrok TSUE może doprecyzować obowiązki administracyjne w zakresie zmiany danych osobowych dotyczących płci.
    • Orzeczenie mogłoby wpłynąć nie tylko na prawo węgierskie, ale również na praktykę stosowania RODO w innych krajach UE.

Źródło: https://judykatura.pl/wegierki-sad-pyta-tsue-o-zakres-stosowania-prawa-do-sprostowania-danych/

Rozporządzenie o europejskiej przestrzeni danych medycznych opublikowane

  • Nowe przepisy dotyczące danych medycznych: W Dzienniku Urzędowym UE opublikowano rozporządzenie dotyczące Europejskiej Przestrzeni Danych o Zdrowiu (EHDS), które wprowadza istotne zmiany w przetwarzaniu i udostępnianiu danych medycznych pacjentów.
  • Termin wejścia w życie: Rozporządzenie formalnie wejdzie w życie 26 marca 2024 r., ale jego pełne wdrożenie nastąpi stopniowo.
  • Łatwy i bezpieczny dostęp do dokumentacji: EHDS zapewni pacjentom w całej UE szybki i bezpieczny dostęp do swojej dokumentacji medycznej – zarówno w kraju, jak i za granicą.
  • Kontrola pacjentów nad danymi: Pacjenci będą mogli samodzielnie decydować, kto i w jakim zakresie ma dostęp do ich elektronicznej dokumentacji medycznej.
  • Korzyści dla systemu ochrony zdrowia: Lekarze będą mogli (za zgodą pacjenta) szybko uzyskać dostęp do kluczowych informacji, takich jak wyniki badań czy historia leczenia, co poprawi bezpieczeństwo i skuteczność leczenia.
  • Wsparcie dla nauki i polityki zdrowotnej: Dane zdrowotne w formie anonimowej będą wykorzystywane do badań naukowych, monitorowania zdrowia społeczeństwa i opracowywania strategii zdrowotnych.
  • Interoperacyjność systemów: Elektroniczna dokumentacja medyczna w różnych krajach UE będzie zharmonizowana, co umożliwi lekarzom czytanie dokumentacji pacjenta niezależnie od kraju jej wystawienia.
  • Proces wdrażania:
    • Podstawowe przepisy zaczną obowiązywać od 26 marca 2025 r.
    • Pełne wdrożenie systemów oraz ustanowienie instytucji zarządzających nastąpi do 26 marca 2027 r.
    • Konieczne będą zmiany w krajowym prawodawstwie dostosowujące systemy krajowe do nowych regulacji UE.
  • Spotkanie na wysokim szczeblu: 18 marca 2024 r. podczas polskiej prezydencji w Radzie UE odbędzie się spotkanie europejskich ministrów zdrowia, nauki i cyfryzacji, poświęcone EHDS.

Źródło: https://www.prawo.pl/zdrowie/rozporzadzenie-ehds-opublikowane-w-dzienniku-urzedowym-ue,531844.html

Kara dla Polskiego Radia Szczecin za brak procedur chroniących prawa bohaterów publikacji

  • Problem: W Radiu Szczecin doszło do naruszenia prywatności poprzez umożliwienie identyfikacji ofiary przestępstwa w materiale prasowym.
  • Konsekwencja: Osoba ta popełniła samobójstwo, a sprawę badała prokuratura.
  • Reakcja UODO: Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) wszczął kontrolę, aby ocenić systemowe ryzyko naruszania prywatności.
  • Wyniki kontroli UODO:
    • Radio nie przeprowadziło analizy ryzyka związanego z przetwarzaniem danych osobowych.
    • Brakowało procedur weryfikujących materiały prasowe przed publikacją pod kątem ochrony danych osobowych.
    • Nie zabezpieczono nośników zawierających dane osobowe (np. brak szyfrowania).
    • Nie wdrożono odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę danych.
  • Decyzja UODO:
    • Polskie Radio Szczecin ma 60 dni na wdrożenie poprawek w zakresie ochrony danych osobowych.
    • Nałożono karę administracyjną w wysokości 56 824 zł.
    • Podkreślono, że redakcje prasowe muszą wdrażać środki ochrony danych, nawet jeśli w części ich działalność nie podlega RODO.
    • Przypomnienie przepisów: Prawo prasowe zabrania publikowania danych osobowych oraz informacji z prywatnej sfery życia bez zgody zainteresowanej osoby, jeśli nie pełni ona funkcji publicznej.
  • Wnioski UODO: W radiu brakowało transparentnych procedur zapewniających zgodność publikacji z prawem, co stwarza ryzyko powtarzania się podobnych przypadków.
  • Wnioski końcowe: Nałożona kara ma skłonić media do większej odpowiedzialności za ochronę danych osobowych. Prezes UODO podkreśla, że także w działalności dziennikarskiej konieczne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i poszanowanie prywatności osób fizycznych.

Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/3585

Podstawą przetwarzania danych w celu trenowania AI jest tzw. uzasadniony interes administratora danych

  • Kontekst: Jedyną powszechnie dostępną podstawą prawną do przetwarzania danych osobowych w celu trenowania modeli AI jest tzw. uzasadniony interes administratora danych.
  • Trzyetapowy test uzasadnionego interesu:
    • Czy istnieje uzasadniony interes w przetwarzaniu danych na potrzeby trenowania modeli AI?
    • Czy przetwarzanie danych jest niezbędne do realizacji tego interesu?
    • Czy uzasadniony interes przeważa nad prawami i wolnościami osób, których dane dotyczą?
  • Kluczowy problem: Aby uzasadniony interes mógł stanowić podstawę przetwarzania, musi być jasno i precyzyjnie zakomunikowany osobom, których dane są przetwarzane.
  • Rozróżnienie od innych podstaw prawnych: W przypadku np. realizacji umowy brak poinformowania osoby o przetwarzaniu danych skutkuje naruszeniem regulacji RODO, ale samo przetwarzanie jest dopuszczalne. Natomiast w przypadku uzasadnionego interesu – brak poinformowania uniemożliwia przetwarzanie.
  • Polski przykład: Decyzja Prezesa UODO z 20 września 2023 r. potwierdza, że poinformowanie osób jest koniecznym warunkiem uzasadnionego interesu.
  • Konsekwencje dla AI: Jeśli nie poinformuje się jasno i precyzyjnie osób, których dane zamierza się wykorzystywać do trenowania modeli AI, przetwarzanie tych danych jest niedozwolone.
  • Forma komunikacji: Umieszczenie informacji np. w regulaminie (T&C) nie jest wystarczające – informacja musi być przekazana w sposób przejrzysty.
  • Podobieństwo do zgody: Osoba, która nie została skutecznie poinformowana, nie może skutecznie wyrazić zgody na przetwarzanie jej danych.

Źródło: https://www.linkedin.com/posts/pawe%C5%82-litwi%C5%84ski_ai-llm-rodo-activity-7304861786795597825-d64W?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAETcUUUBLlzLMFC01FENWMw0oL_z0rPX_x8

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z RODO aktualnościami

 

 

Powiązane artykuły

RODO aktualności
RODO aktualności – 02.04.2025 r. 
RODO aktualności
RODO aktualności – 04.03.2025 r. 
RODO aktualności
RODO aktualności – 18.02.2025 r. 

Zostaw odpowiedź

* pola obowiązkowe

Administratorem danych osobowych jest Lex Artist sp. z o.o., ul. Szańcowa 74/1, 01-458 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celu umieszczenia i obsługi komentarza na blogu. Przysługują Panu/Pani następujące prawa: prawo dostępu do treści danych, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do wniesienia sprzeciwu, prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się tutaj.

Zanonimizowany ciąg znaków stworzony na podstawie Pani/Pana adresu email (tak zwany hash) może zostać przesłany do usługi Gravatar w celu sprawdzenia czy jej Pan/Pani używa. Polityka prywatności usługi Gravatar jest dostępna tutaj. Po zatwierdzeniu komentarza obrazek profilowy jest widoczny publicznie w kontekście twojego komentarza.

Czas na rodo

Czy wiesz że?

Prowadzimy najpopularniejszy w Polsce kanał na YouTube poświęcony RODO.

Oglądaj czas na RODO