Szkolenia RODO – kogo i jak często szkolić? Jak przyjaźnie przekazywać RODO-wiedzę? W jakiej formie szkolić? Jak zachować aktualność RODO-szkoleń? W jaki sposób zbudować skuteczny proces szkoleniowy? Jak nowocześnie szkolić? Jak efektywnie budować RODO świadomość w zespole? Skorzystaj z naszego poradnika.
Obejrzyj poradnik w wersji video…
…lub odsłuchaj w formie audio
Kogo przeszkolić z zakresu RODO?
Przeszkól z zakresu RODO KAŻDĄ osobę, która w Twojej organizacji ma dostęp do danych osobowych. Nie tylko pracowników z działów „klasycznie” kojarzonych z przetwarzaniem informacji personalnych – działy HR, P&C, księgowość, sprzedaż. W procesie budowania RODO-świadomości nie pomijaj osób mających tylko podstawowy dostęp do danych osobowych, np. pracowników magazynu, logistyki, czy mistrzów produkcji.
Nieistotna jest też forma zatrudnienia. Bez względu na to, czy dana osoba jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, czy świadczy dla nas usługi w formie B2B. Kluczowe jest to, czy w swojej codziennej pracy przetwarza dane osobowe.
Jeśli jest to tylko możliwe – włącz w szkolenia RODO Zarządy i kadrę kierowniczą. W końcu „ryba psuje się od głowy” i bardzo ważne, żeby menedżerowie również w zakresie troski o prawo do prywatności „świecili przykładem”.
Przekazuj wiedzę w sposób przystępny
Treść szkolenia powinna być skonstruowana w taki sposób, żeby przekazywać RODO-wiedzę w maksymalnie przyjazny, skondensowany i adekwatny sposób.
Z naszego doświadczenia wynika, że im więcej wiedzy chcemy przekazać, tym pracownik mniej zapamięta. Pomyśl też nad dopasowaniem treści szkolenia do specyfiki przetwarzania danych w różnych działach. Innych RODO-wytycznych będzie potrzebował pracownik marketingu, innych magazynu, a jeszcze innych – HR.
Unikaj przeładowania treści szkoleniowych językiem prawniczym. W miarę możliwości – dostosuj też język szkolenia do odbiorców i przygotuj alternatywne wersje, np. ukraińskie, angielskie, czy polskie (część firm stosuje korporacyjne szkolenia w języku angielskim, które nie dla każdego będą zrozumiałe).
Zbuduj skutecznie RODO-świadomość
Dołącz do ponad 40 tys. użytkowników aplikacji SODO i skorzystaj z naszych innowacyjnych e-szkoleń w 1 z 3 wersji językowych. Po szkoleniu i zdaniu testu sprawdzającego wiedzę każdy użytkownik otrzyma imienny certyfikat.
Sprawdź nasze interaktywne szkolenia e-learningowe.
Stosuj różnorodne formy
Mamy XXI wiek. Możliwych form budowania RODO-świadomości jest cała masa. Nie ograniczaj się tylko do jednej formy RODO-uświadamiania (np. szkolenie e-learningowe) i stosuj mix wielu z nich. Każda forma będzie się sprawdzała w określonych sytuacjach. Poniżej znajdziesz listę przykładowych form budowania RODO-świadomości, które stosujemy u naszych klientów:
- e-learning
- materiał video
- webinar
- szkolenie stacjonarne
- plakat
- komiks
- broszura informacyjna
- newsletter
- blog
- wpis na intranecie.
Stosowanie różnych form budowania RODO-świadomości pozwoli Ci osiągnąć trzy cele.
- zwiększy skuteczność całego procesu
- zapewni Ci +10 punktów w oczach kontrolującego Cię inspektora UODO lub audytora Twojego Klienta
- przełamanie rutyny w procesie szkoleniowym może spowodować, że pracownicy będą podchodzili do prawa do prywatności w bardziej zaangażowany sposób
Potrzebujesz jakichś inspiracji albo bezpłatnych materiałów? Proszę bardzo! Sprawdź (i stosuj) nasze bezpłatne szkolenia:
Mierz skuteczność
Dla szkoleń stacjonarnych i e-learningowych sprawa jest prosta – POWINNY zostać zakończone testem sprawdzającym wiedzę. Pozwoli Ci to uniknąć sytuacji, kiedy pracownik bezmyślnie„przeklikuje” e-szkolenie albo przesypia 😴 szkolenie stacjonarne w ostatniej ławce. A jak mierzyć efektywność pozostałych form budowania świadomości? Polecamy Ci cykliczne, anonimowe e-ankiety weryfikujące wiedzę zespołu na temat ochrony danych osobowych.
Aktualnie
RODO się nie zmienia. Ale otoczenie prawno-orzecznicze wokół Rozporządzenia już tak. I to bardzo dynamicznie. Dlatego „trzymaj rękę na pulsie” i aplikuj do programu szkoleniowego ważniejsze zmiany – np. nowy kodeks pracy i zasady pracy zdalnej, nowe zasady transferu danych do państw trzecich po Schrems II i Data Privacy Framework.
Jak być z RODO na bieżąco? Na przykład zapisz się na nasz newsletter i media społecznościowe. Regularnie publikujemy tam przystępne omówienia najważniejszych RODO aktualności z ostatnich tygodni. Jak się zapisać na newsletter i zasubskrybować nasz kanał na YouTube? Skorzystaj z tego linku.
Pamiętaj też o aktualizowaniu programu szkoleniowego po zmianach w stanie faktycznym w Twojej organizacji: nowa procedura zgłaszania naruszeń, nowy IOD, zmiana adresu e-mail do zgłaszania skarg RODO.
Szkolenia RODO – rozliczalność i budowanie procesu
To, w jaki sposób szkolisz pracowników powinno być “ubrane” w spójny, logiczny, powtarzalny i rozliczalny proces.
A ten proces powinien zostać oficjalnie wdrożony przez Zarząd (np. w formie procedury obowiązującej w ramach Polityki Ochrony Danych). Procedura powinna regulować m.in.:
- w jakim momencie szkolimy, np. w czasie procesu onboardingu, a następnie cyklicznie, co 2 lata
- kto odpowiada za proces szkoleniowy i kto w praktyce realizuje szkolenia
- kogo szkolimy
- w jakiej formie realizujemy szkolenia
- jak często i w jakim trybie treść szkoleń jest aktualizowana
- jak będziemy mierzyć efektywność szkolenia (np. testy, ankiety, raporty, „tajemniczy klient”)
- jak będziemy je dokumentować, np. lista obecności, logi systemowe
Podsumowanie
Budowanie świadomości ochrony danych osobowych to długotrwały i czasochłonny proces. Żeby okazał się skuteczny, powinien być realizowany w sposób przyjazny dla użytkownika, nowoczesny, powtarzalny i rozliczalny. Zachęcam Cię do inspirowania się naszym artykułem i życzę Ci powodzenia w budowaniu skutecznego, nowoczesnego systemu budowania RODO-świadomości w zespole.
A w jaki sposób Ty budujesz RODO-świadomość w swoim zespole? Podziel się z nami swoimi doświadczeniami!
Administratorem danych osobowych jest Lex Artist sp. z o.o., ul. Szańcowa 74/1, 01-458 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celu umieszczenia i obsługi komentarza na blogu. Przysługują Panu/Pani następujące prawa: prawo dostępu do treści danych, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do wniesienia sprzeciwu, prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się tutaj.
Zanonimizowany ciąg znaków stworzony na podstawie Pani/Pana adresu email (tak zwany hash) może zostać przesłany do usługi Gravatar w celu sprawdzenia czy jej Pan/Pani używa. Polityka prywatności usługi Gravatar jest dostępna tutaj. Po zatwierdzeniu komentarza obrazek profilowy jest widoczny publicznie w kontekście twojego komentarza.