RODO aktualności

RODO aktualności – 24.06.2025 r. 

WSA uchyla 1,4 mln kary pieniężnej wskazując przedawnienie » Jak pozyskiwać leady do celów marketingu bezpośredniego? » Prezes UODO zwraca się do Ministerstwa Sprawiedliwości ws. elektronicznych ksiąg wieczystych » AI Act bez zębów. Prace nad ustawą o sztucznej inteligencji ugrzęzły » CNIL opublikował projekt wytycznych dotyczących wykorzystywania pixeli śledzących w wiadomościach e-mail » EROD – ostateczna wersja wytycznych dotyczących przekazywania danych organom państw trzecich

⬇️ Pobierz W PDF
RODOLOGIA

Praktyczny poradnik o wdrażaniu RODO

Książka RODOLOGIA to kompleksowy przewodnik po RODO, który pomaga wdrożyć ochronę danych osobowych w sposób prosty, szybki i skuteczny. Ponad 500 stron praktycznej wiedzy podanej w przystępnej formie i zrozumiałym języku. A wszystko to podane w pięknej, premium formie. Dowiedz się więcej o RODOLOGII: Sprawdź

WSA uchyla 1,4 mln kary pieniężnej wskazując przedawnienie

  • Sprawa dotyczy incydentu z 2018 r., gdy dokumenty zawierające dane osobowe 158 klientów banku S. S.A. ujawniono w miejscu publicznym.
  • Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) nałożył na bank w marcu 2024 r. administracyjną karę pieniężną w wysokości 1 440 549 zł.
  • Kara została nałożona za niezrealizowanie obowiązków z art. 33 i 34 RODO:
    • niedokonanie zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych do UODO w wymaganym terminie (72 godziny),
    • niezawiadomienie osób, których dane dotyczyły naruszenie, bez zbędnej zwłoki.
  • WSA w Warszawie potwierdził, że wystąpiło naruszenie ochrony danych osobowych oraz że bank był zobowiązany do powiadomienia organu i osób, których dane dotyczą.
  • Zdaniem Sądu ryzyko naruszenia praw i wolności osób fizycznych było wysokie ze względu na:
    • zakres danych osobowych (m.in. PESEL, dane kontaktowe, finansowe i identyfikacyjne),
    • fakt ich udostępnienia w miejscu publicznym, co oznaczało utratę kontroli nad nimi.
  • Sąd uznał jednak, że Prezes UODO nie miał prawa nałożyć kary w marcu 2024 r., gdyż minął pięcioletni termin przedawnienia określony w art. 189g k.p.a.
  • Za moment naruszenia przyjęto koniec terminu do zgłoszenia incydentu, czyli 27 listopada 2018 r., a termin do wydania decyzji z karą minął 27 listopada 2023 r.
  • W konsekwencji Sąd uchylił część decyzji UODO dotyczącą kary pieniężnej jako wydaną po terminie, uznając naruszenie przepisów kpa.

Podsumowanie: WSA w Warszawie zgodził się z Prezesem UODO co do faktu naruszenia ochrony danych osobowych oraz konieczności poinformowania o tym właściwych podmiotów, jednak uchylił decyzję w zakresie nałożonej sankcji finansowej ze względu na upływ terminu przedawnienia.

Źródło

Jak pozyskiwać leady do celów marketingu bezpośredniego?

Od 10 listopada 2024 r. obowiązuje nowa ustawa – Prawo komunikacji elektronicznej (PKE), która zastępuje dotychczasowe prawo telekomunikacyjne. PKE wprowadza jednoznaczne regulacje dotyczące marketingu bezpośredniego, w tym pozyskiwania i przetwarzania danych osobowych w kampaniach telemarketingowych.

  • Każda forma marketingu bezpośredniego wymaga wyraźnej zgody użytkownika końcowego. To oznacza, że nie można już prowadzić działań typu cold calling czy cold mailing bez uprzedniego uzyskania zgody.
  • Marketing bezpośredni obejmuje każdy komunikat promocyjny kierowany do konkretnej osoby. Dotyczy to zarówno wiadomości e-mail, SMS/MMS, rozmów telefonicznych, jak i komunikatorów internetowych.
  • Nowe przepisy eliminują możliwość pozyskania zgody "na początku rozmowy". Nawet samo zapytanie o taką zgodę może być uznane za działanie marketingowe, wymagające wcześniejszej zgody.
  • Osobna zgoda jest potrzebna dla każdego kanału kontaktu: e-mail, telefon, SMS – każdy kanał musi być potwierdzony osobnym checkboxem. Zgody muszą być jasno udokumentowane i możliwe do wycofania w dowolnym momencie.
  • Naruszenie przepisów PKE może skutkować wysokimi karami: do 3% rocznego przychodu firmy lub 1 miliona złotych – w zależności od tego, która kwota jest wyższa. Złamanie zasad może być też traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji.
  • Przepisy RODO również mają zastosowanie do działań marketingowych. Przetwarzanie danych osobowych bez odpowiedniej podstawy prawnej (w tym zgody) może skutkować karami do 20 mln euro lub 4% globalnego obrotu firmy.
  • Web scraping a ochrona danych: pobieranie danych kontaktowych ze stron internetowych może być nielegalne, jeżeli nie spełniono obowiązków informacyjnych ani nie uzyskano wymaganych zgód na działania marketingowe.
  • Nowa rzeczywistość prawna wymaga zmian w organizacji działań marketingowo-sprzedażowych: Audyt wewnętrznych procedur, aktualizacja dokumentacji, prowadzenie rejestrów zgód oraz szkolenia dla pracowników to niezbędne kroki.
  • Transparentność to fundament legalnego marketingu: Użytkownik musi wiedzieć, kto i w jakim celu przetwarza jego dane oraz że może w każdej chwili cofnąć zgodę. To podstawowy element budowy zaufania klientów.
Źródło

Prezes UODO zwraca się do Ministerstwa Sprawiedliwości ws. elektronicznych ksiąg wieczystych

  • Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), Mirosław Wróblewski, zwrócił się do Ministerstwa Sprawiedliwości z pytaniem o postęp prac nad zwiększeniem ochrony danych osobowych w elektronicznych księgach wieczystych.
  • Resort sprawiedliwości zapowiedział takie działania w sierpniu 2024 r., jednak do tej pory UODO nie otrzymało projektu przepisów.
  • W październiku 2024 r. Prezes UODO poparł odejście od anonimowego, powszechnego dostępu do tych danych na rzecz rozwiązania wymagającego uwierzytelniania użytkowników systemu.
  • UODO zadeklarowało gotowość do wsparcia resortu sprawiedliwości wiedzą ekspercką w zakresie ochrony danych osobowych.
  • Mirosław Wróblewski podkreślił, że nieuprawniony dostęp do danych z ksiąg wieczystych budzi niepokój i jest tematem istotnym dla wielu instytucji i obywateli.

Podsumowanie: Prezes UODO domaga się wyjaśnień w sprawie opóźnień prac legislacyjnych mających na celu podniesienie poziomu ochrony danych osobowych w elektronicznych księgach wieczystych. Podtrzymuje swoje poparcie dla zmian oraz gotowość do współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości.

Źródło

AI Act bez zębów. Prace nad ustawą o sztucznej inteligencji ugrzęzły

  • Kontekst: AI Act to unijne rozporządzenie (2024/1689) regulujące sztuczną inteligencję w UE. Choć pełne przepisy zaczną obowiązywać w 2026 r., niektóre – w tym dotyczące nadzoru rynkowego (AI governance) – wejdą w życie już 2 sierpnia 2025 r.
  • Obowiązki państw członkowskich do 2 sierpnia 2025 r.:
    • Wskazanie co najmniej jednego organu nadzorującego rynek AI.
    • Określenie procedur kontroli, składania skarg oraz nakładania kar.
    • Ustanowienie kar za nieprzestrzeganie m.in. obowiązku tzw. AI literacy (kompetencji w zakresie AI).
  • Stan przygotowań w Polsce:
    • Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji został ujawniony w październiku 2023 r., ale nadal jest w fazie konsultacji.
    • Brakuje ostatecznych ustaleń co do brzmienia ustawy, tytułu aktu prawnego i struktury instytucji nadzorującej.
    • Ryzyko niedotrzymania terminu oraz możliwy brak krajowego nadzoru po 2 sierpnia 2025 r.
  • Potencjalne konsekwencje braku ustawy krajowej:
    • Utrudnione stosowanie przepisów AI Act.
    • Niepewność prawna dla firm rozwijających i korzystających z AI.
    • Groźba kar finansowych nałożonych przez Komisję Europejską.
  • Projektowany organ nadzorczy – KRiBSI:
    • Ma być nowo utworzonym ciałem składającym się z przewodniczącego, dwóch zastępców i siedmiu członków.
    • Krytyka sposobu finansowania – środki z nałożonych kar mają stanowić przychód KRiBSI, co może budzić wątpliwości etyczne i prawne.
    • Ryzyko braku bezstronności oraz konfliktu interesów.
  • Modele AI ogólnego przeznaczenia (np. ChatGPT, Gemini):
    • Od 2 sierpnia 2025 r. obowiązywać będą przepisy regulujące te modele.
    • Głównym organem nadzoru będzie unijne AI Office, ale jego współpraca z krajami członkowskimi może być utrudniona bez krajowych przepisów.
    • Polska zaproponowała przesunięcie tego terminu w ramach prezydencji w UE.
    • Dostawcy modeli otrzymają 2 lata na dostosowanie się do nowych wymagań dzięki przepisom przejściowym.
  • Wnioski końcowe:
    • Polska jest opóźniona w tworzeniu kluczowych regulacji krajowych wymaganych przez AI Act.
    • Brak ustawy może osłabić skuteczne egzekwowanie przepisów europejskich i ograniczyć ochronę użytkowników oraz rynku.
    • Wątpliwości co do struktury i finansowania KRiBSI wymagają pilnego rozwiązania na etapie prac legislacyjnych.
Źródło

CNIL opublikował projekt wytycznych dotyczących wykorzystywania pixeli śledzących w wiadomościach e-mail

  • Francuski organ ochrony danych (CNIL) opublikował projekt wytycznych wyjaśniających obowiązki wynikające z RODO oraz francuskiej wersji dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej w kontekście używania tracking pixels w e-mailach.
  • CNIL uznaje, że umieszczanie pikseli śledzących w wiadomościach stanowi operację przechowywania informacji na urządzeniu użytkownika, co wymaga uzyskania jego zgody – poza ściśle określonymi wyjątkami.
  • Nadawcy wiadomości zawierających piksele śledzące są uznawani za administratorów danych, nawet jeśli korzystają z zewnętrznych usług do wysyłki.
  • Dostawcy usług wysyłki e-mail zazwyczaj są podmiotami przetwarzającymi, ale mogą zostać uznani za współadministratorów, jeśli wykorzystują dane z pikseli do własnych celów.
  • Wymagana jest wyraźna zgoda użytkownika w przypadkach śledzenia indywidualnych działań, takich jak:
    • pomiar współczynnika otwarć,
    • personalizacja treści,
    • segmentacja użytkowników,
    • wykrywanie oszustw.
  • Wyjątki od obowiązku uzyskania zgody dotyczą jedynie śledzenia realizującego konkretne funkcje bezpieczeństwa (np. weryfikacja resetowania hasła) lub zbierania zbiorczych danych bez możliwości identyfikacji użytkownika.
  • CNIL przypomina, że zgoda musi być:
    • dobrowolna,
    • konkretna,
    • świadoma,
    • jednoznaczna.
    Powinna być zbierana przy pozyskiwaniu adresu e-mail lub przez e-mail bez elementów śledzących.
  • Piksel śledzący wymaga zgody nawet w wiadomościach, które same w sobie nie wymagają zgody do przesłania (np. e-maile transakcyjne). Każda warstwa śledzenia musi być uzasadniona niezależnie.
  • Projekt wytycznych jest otwarty na publiczne konsultacje. CNIL sygnalizuje jasne stanowisko w sprawie ochrony prywatności w komunikacji e-mailowej.
Źródło

EROD - ostateczna wersja wytycznych dotyczących przekazywania danych organom państw trzecich

Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) podczas 106. posiedzenia plenarnego w dniach 3–4 czerwca br. przyjęła nowe wytyczne i przedstawiła projekty dotyczące ochrony danych w kontekście przekazywania ich do państw trzecich oraz sztucznej inteligencji. Opublikowano także istotne materiały szkoleniowe, a także omówiono propozycję uproszczenia obowiązków dokumentacyjnych dla mniejszych organizacji objętych RODO.

  • Nowe wytyczne EROD dot. przekazywania danych do organów państw trzecich:
    • Ostateczna wersja wytycznych w odniesieniu do art. 48 RODO została przyjęta po konsultacjach publicznych.
    • EROD przypomina, że decyzje organów spoza UE nie mogą być automatycznie uznawane w Europie – wymagane są międzynarodowe umowy lub inne podstawy prawne.
    • Dodano wyjaśnienia m.in. dotyczące przekazywania danych przez spółki zależne do spółek matek w państwach trzecich oraz roli podmiotów przetwarzających.
  • Materiały szkoleniowe EROD i grupy SPE dotyczące AI i ochrony danych:
    • Przedstawiono dwa raporty: jeden dla prawników i inspektorów ochrony danych, drugi dla specjalistów technicznych.
    • Celem jest przeciwdziałanie niedoborowi kompetencji w zakresie bezpiecznego wdrażania AI przy zachowaniu ochrony danych.
    • Dokumenty dostępne są w formacie PDF oraz będą współtworzone w repozytorium Git w modelu wspólnotowym (licencja Creative Commons).
  • Planowane uproszczenie obowiązku prowadzenia dokumentacji na mocy RODO:
    • EROD analizuje wniosek Komisji Europejskiej dot. uproszczenia art. 30 ust. 5 RODO dla MŚP i organizacji poniżej 750 pracowników.
    • Wspólna opinia EROD i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ma zostać wydana w ciągu ośmiu tygodni.
Źródło

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z RODO aktualnościami

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem danych osobowych jest Lex Artist sp. z o.o., ul. Szańcowa 74/1, 01-458 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celu umieszczenia i obsługi komentarza na blogu. Przysługują Panu/Pani następujące prawa: prawo dostępu do treści danych, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do wniesienia sprzeciwu, prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się tutaj.

Zanonimizowany ciąg znaków stworzony na podstawie Pani/Pana adresu email (tak zwany hash) może zostać przesłany do usługi Gravatar w celu sprawdzenia czy jej Pan/Pani używa. Polityka prywatności usługi Gravatar jest dostępna tutaj. Po zatwierdzeniu komentarza obrazek profilowy jest widoczny publicznie w kontekście twojego komentarza.

Czas na rodo

Czy wiesz że?

Prowadzimy najpopularniejszy w Polsce kanał na YouTube poświęcony RODO.

Oglądaj czas na RODO
Koszyk
Przewijanie do góry