RODO aktualności

RODO aktualności – 08.07.2025 r. 

UODO nakłada karę w wysokości 66 500 PLN na Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny » Przełomowe orzeczenie NSA co do odpowiedzialności administratora za procesora » WSA: administrator może przetwarzać dane do prawomocnego zakończenia postępowania » NSA rozstrzygając kilka skarg kasacyjnych Prezesa UODO dokonał przełomowej interpretacji przepisów » Zasady przetwarzania danych w CEIDG wymagają doprecyzowania»Norwegia: kara upomnienia dla operatora strony internetowej korzystającego z Meta Pixel » Sejm przyjął projekt ustawy o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa » Czy Afryka stworzy własne RODO? » Dania: każdy obywatel otrzyma prawo autorskie do własnego wizerunku, rysów twarzy i głosu

⬇️ Pobierz W PDF
RODOLOGIA

Praktyczny poradnik o wdrażaniu RODO

Książka RODOLOGIA to kompleksowy przewodnik po RODO, który pomaga wdrożyć ochronę danych osobowych w sposób prosty, szybki i skuteczny. Ponad 500 stron praktycznej wiedzy podanej w przystępnej formie i zrozumiałym języku. A wszystko to podane w pięknej, premium formie. Dowiedz się więcej o RODOLOGII: Sprawdź

UODO nakłada karę w wysokości 66 500 PLN na Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) nałożył karę w wysokości 66 500 PLN na Uniwersytecki Dziecięcy Szpital Kliniczny im. L. Zamenhofa w Białymstoku. Decyzja ta była wynikiem incydentu naruszenia bezpieczeństwa systemów informatycznych placówki, który spowodował poważne zagrożenie dla danych osobowych pracowników.

  • Powodem nałożenia kary był brak wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych chroniących dane osobowe, co stanowi naruszenie przepisów RODO.
  • Atak typu ransomware doprowadził do zablokowania systemów informatycznych szpitala i zagroził danym ok. 2000 pracowników – nieuprawnione osoby mogły mieć dostęp do ich danych.
  • Dane pacjentów nie zostały naruszone – atak nie objął systemów przetwarzających te informacje.
  • Szpital nieprawidłowo przeprowadził analizę ryzyka – skupił się na zagrożeniach dla instytucji, a nie na ochronie praw osób, których dane dotyczą.
  • Brak wskazania konkretnych procesów przetwarzania danych i ich powiązania z zagrożeniami oraz oceną ryzyka.
  • Dokumentacja dotycząca analizy ryzyka była niespójna, niejasna i nie zawierała konkretnych rozwiązań.
  • Szpital powoływał się na audyt zgodny z ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, co nie spełnia wymogów ochrony danych osobowych według RODO.
  • Nie wdrożono odpowiednich procedur dotyczących testów odtworzeniowych danych oraz zabezpieczeń kopii zapasowych, co utrudniło odzyskanie utraconych danych po incydencie.
  • Szpital nie prowadził regularnych testów skuteczności środków bezpieczeństwa, ich oceny ani udokumentowanej kontroli, co narusza obowiązek rozliczalności przewidziany w RODO.

Wniosek końcowy: Kara finansowa wynika z systemowych zaniedbań w zakresie ochrony danych osobowych, w tym braku właściwej analizy ryzyka, nieskutecznego wdrażania środków bezpieczeństwa oraz niewypełnienia podstawowych obowiązków rozliczalności i przejrzystości wynikających z RODO.

Źródło

Przełomowe orzeczenie NSA co do odpowiedzialności administratora za procesora

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) opublikował uzasadnienia wyroków związanych ze sprawami naruszeń przepisów RODO przez administratorów danych. Chodzi o przypadki, w których dane osobowe zostały pobrane z niezabezpieczonego serwera przez osoby nieuprawnione. Serwer obsługiwał podmiot przetwarzający, a odpowiedzialność próbowano przypisać administratorowi danych.

  • Odpowiedzialność administratora danych: NSA uznał, że administrator danych osobowych ponosi pełną odpowiedzialność za działania podmiotu przetwarzającego, szczególnie gdy dochodzi do przetwarzania danych poza jurysdykcją państw UE – jak to miało miejsce w przypadku administratora współpracującego z podmiotem z Białorusi.
  • Charakter umowy o przetwarzanie danych: Aby odpowiedzialność administratora mogła być ograniczona, umowa z podmiotem przetwarzającym musi być zawarta zgodnie z przepisami prawa UE lub prawa państwa członkowskiego oraz wiązać strony podlegające tym przepisom.
  • Obiektywna odpowiedzialność administratora: Jeżeli podmiot przetwarzający nie podlega jurysdykcji UE, administrator danych ponosi odpowiedzialność obiektywną za wszelkie naruszenia przepisów RODO dokonane przez ten podmiot.
  • Wykładnia przepisów RODO: NSA powołał się na art. 5 ust. 2 RODO, zgodnie z którym administrator odpowiada za przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych – odpowiedzialność ta nie może być przerzucana na inny podmiot bez zapewnienia możliwości skutecznego jej wyegzekwowania.
  • Znaczenie dla orzeczeń sądów cywilnych: NSA wypowiedział się również na temat skutków decyzji Prezesa UODO dla postępowań przed sądami cywilnymi – decyzje te mają charakter wiążący.
  • Postępowania przed UODO: NSA wskazuje, że w sprawach naruszenia ochrony danych osobowych powinno być prowadzone jedno postępowanie obejmujące zarówno badanie naruszenia, jak i rozpatrzenie skarg od osób, których dane dotyczą.
  • Status stron: Osoby, których dane dotyczą, powinny mieć status strony w postępowaniach dotyczących kar pieniężnych dla administratorów danych.

Wniosek końcowy: Administrator danych osobowych musi dochować szczególnej staranności przy powierzaniu przetwarzania danych osobowych, zwłaszcza jeśli współpracuje z podmiotami spoza UE. W przeciwnym razie ponosi pełną odpowiedzialność administracyjną za działania tych podmiotów, w tym za udostępnienie danych osobowych bez podstawy prawnej.

Źródło

WSA: administrator może przetwarzać dane do prawomocnego zakończenia postępowania

  • Sprawa dotyczyła przetwarzania danych osobowych w związku z wierzytelnością na kwotę 24,46 zł – jej cesję przeprowadziła spółka, z którą osoba fizyczna miała wcześniej umowę abonamentową.
  • Prezes UODO w decyzji z lipca 2024 r. nakazał spółce usunięcie danych osobowych (imię, nazwisko, adres, PESEL, dowód osobisty, numer telefonu), uznając, że dalsze ich przechowywanie nie ma podstawy prawnej.
  • Spółka twierdziła, że może nadal przetwarzać te dane na podstawie art. 74 ustawy o rachunkowości. Sąd uznał jednak, że termin przechowywania danych zgodnie z tą ustawą już upłynął – z dniem 1 stycznia 2022 r.
  • WSA w Warszawie wyjaśnił ważną kwestię proceduralną: decyzja organu nadzorczego (UODO) musi zostać wykonana dopiero po jej uprawomocnieniu, a nie w trakcie trwania postępowania sądowego.
  • Oznacza to, że administrator danych osobowych może nadal je przetwarzać do czasu, aż decyzja nakazująca ich usunięcie stanie się prawomocna.
  • W praktyce podważa to częsty argument administratorów danych, którzy we wnioskach o wstrzymanie wykonania decyzji powołują się na art. 61 § 2 i § 3 ustawy ppsa (Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Podsumowanie:

  • Sąd wyraźnie wskazał, że do momentu prawomocności decyzji UODO, administrator ma prawo przetwarzać dane.
  • Podstawy przetwarzania danych muszą rzeczywiście istnieć – przepisy rachunkowe nie mogą być powoływane po upływie ich okresu stosowania.
  • Orzeczenie to może mieć wpływ na sposób, w jaki administratorzy danych argumentują wnioski o wstrzymanie wykonania decyzji organu nadzorczego.

Źródło

NSA rozstrzygając kilka skarg kasacyjnych Prezesa UODO dokonał przełomowej interpretacji przepisów

Artykuł dotyczy sprawy naruszenia ochrony danych osobowych przez administratora danych i podmiot przetwarzający. Podmiot ten nieprawidłowo zabezpieczył serwery, co umożliwiło dostęp osób nieuprawnionych do tysięcy danych osobowych klientów. UODO nałożył na administratora karę ponad 1 mln zł. W odpowiedzi osoby, których dane zostały naruszone, złożyły setki indywidualnych skarg. W orzecznictwie pojawiły się rozbieżności, które zostały rozstrzygnięte przez Naczelny Sąd Administracyjny (NSA).

  • NSA uznał, że w przypadku gdy jedna sytuacja doprowadziła do naruszenia danych wielu osób, należy traktować to jako jedną sprawę administracyjną.
  • Wskazano, że PUODO powinien przeprowadzić jedno połączone postępowanie administracyjne, dotyczące zarówno naruszenia przepisów RODO, jak i indywidualnych skarg.
  • Prowadzenie wielu odrębnych postępowań w sprawie jednego incydentu jest nieefektywne i może wypaczać ocenę skali oraz istotności naruszenia.
  • NSA podkreślił, że osoby, których dane zostały naruszone, muszą uzyskać status stron postępowania i mieć zapewnione prawa procesowe.
  • Wyjaśnienie obowiązków administratora danych (z art. 5 ust. 1 i art. 32 RODO) jest kluczowe dla oceny naruszeń przepisów wobec konkretnych osób.
  • Wydanie jednej decyzji administracyjnej powinno obejmować zarówno ocenę naruszenia, jak i ustalenie odpowiedzialności oraz kary.
  • NSA zaznaczył, że każda osoba, która nie brała udziału w postępowaniu głównym, a jej dane zostały naruszone, powinna mieć możliwość odwołania się od decyzji, zgodnie z art. 47 Karty Praw Podstawowych UE.
  • Stwierdzono, że pomijanie poszkodowanych w głównym postępowaniu narusza europejskie standardy proceduralne.
  • NSA nakazał ponowne rozpoznanie sprawy, połączenie wszystkich postępowań i wydanie jednej wspólnej decyzji administracyjnej.
Źródło

Zasady przetwarzania danych w CEIDG wymagają doprecyzowania

  • Prezes UODO popiera upraszczanie przepisów dla przedsiębiorców, ale podkreśla konieczność doprecyzowania zasad dostępu do systemów teleinformatycznych.
  • Wątpliwości budzi ogólnikowe opisanie w projekcie ustawy zasad dostępu do danych w systemie PIP i ich publikacji.
  • Brakuje jasności w kwestii przekazywania informacji między systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), zwłaszcza danych z wykazu podatników VAT.
  • Projekt powinien precyzyjnie wskazywać role podmiotów, tryb przekazywania danych oraz odpowiedzialność za publikację danych.
  • Niejasne jest, który administrator będzie sprawował kontrolę nad systemem oraz jak będzie kształtowana odpowiedzialność za przetwarzanie danych.
  • Konieczne jest dokładne określenie celu i sposobu przetwarzania danych w rejestrze CEIDG.
  • Zapisy w projekcie nie gwarantują faktycznego rozdzielenia baz danych, co budzi zastrzeżenia ze względu na przepisy RODO (motyw 31).
  • Prezes UODO wskazuje na potrzebę przeprowadzenia testu prywatności i oceny skutków dla ochrony danych osobowych w procesie legislacyjnym.
  • Nowe ryzyka związane z dostępnością danych w CEIDG to m.in. profilowanie, nadużycia wobec danych osób, które zawiesiły lub zakończyły działalność, oraz upublicznienie prywatnych adresów.
  • Podkreślono znaczenie ochrony prywatności i wysokich standardów bezpieczeństwa przy wdrażaniu zmian w systemach IT.
Źródło

Norwegia: kara upomnienia dla operatora strony internetowej korzystającego z Meta Pixel

Artykuł dotyczy decyzji norweskiego organu ochrony danych (Datatilsynet), który udzielił upomnienia firmie Norsk Helseinformatikk AS (NHI) – operatorowi największego norweskiego portalu z informacjami medycznymi – za niezgodne z przepisami RODO przetwarzanie danych wrażliwych za pośrednictwem narzędzia śledzącego Meta Pixel.

  • NHI wykorzystywało piksel Meta (narzędzie Facebooka/Instagrama) na swojej stronie głównej i wielu podstronach, umożliwiając nielegalne gromadzenie danych o zachowaniach użytkowników.
  • Zbierane dane obejmowały m.in. odwiedzane podstrony dotyczące konkretnych chorób, adresy IP, identyfikatory plików cookie oraz tzw. odciski palców urządzeń.
  • Norweski organ uznał, że nawet pośrednia możliwość wywnioskowania stanu zdrowia danej osoby (np. poprzez odwiedzenie strony o depresji czy epilepsji) sprawia, że mamy do czynienia z danymi wrażliwymi zgodnie z art. 9 RODO.
  • Argumenty NHI, że samo odwiedzenie strony nie oznacza ujawnienia stanu zdrowia, zostały odrzucone – powołano się na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, wskazujące na niski próg uznania danych za wrażliwe.
  • Organ podkreślił również, że nie tylko bezpośrednie zbieranie danych, ale także możliwość ich połączenia z innymi informacjami w ekosystemie reklamowym (jak to robi Meta), rodzi obowiązki w zakresie ochrony danych.
  • Analiza banera zgód na pliki cookie wykazała stosowanie praktyki typu "dark pattern" – design nakłaniał użytkowników do akceptowania zbędnych plików cookie.
  • Polityka prywatności NHI zawierała fałszywe informacje, że żadne dane wrażliwe nie są przetwarzane, co oznacza, że użytkownicy nie byli w stanie wyrazić świadomej zgody.
  • Decyzja Datatilsynet tworzy ważny precedens: już samo śledzenie aktywności użytkownika na stronach dotyczących zdrowia jest przetwarzaniem danych wrażliwych w rozumieniu RODO.
Źródło

Sejm przyjął projekt ustawy o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa

W zeszłym tygodniu Sejm przyjął projekt ustawy o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa, opracowany przez Ministerstwo Cyfryzacji. Nowe przepisy mają na celu uporządkowanie zasad funkcjonowania systemu certyfikacji bezpieczeństwa cyfrowego w Polsce oraz dostosowanie ich do standardów unijnych.

  • Celem ustawy jest organizacja krajowego systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa, w tym ustalenie procedur certyfikacji i nadzoru nad ich stosowaniem.
  • Ministerstwo Cyfryzacji będzie sprawowało nadzór nad funkcjonowaniem rynku certyfikacji.
  • Ustawa przewiduje automatyczne uznawanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej – jeden certyfikat będzie działać we wszystkich krajach członkowskich UE.
  • Certyfikacja pozostaje w pełni dobrowolna – firmy mogą, ale nie muszą się certyfikować.
  • Poza unijnymi certyfikatami wprowadzone zostaną również Nowe Schematy Krajowe, m.in. dotyczące zarządzania cyberbezpieczeństwem i kwalifikacji specjalistów.
  • Krajowe certyfikaty będą wydawane na okres od 2 do 5 lat.
Źródło

Czy Afryka stworzy własne RODO?

Wraz z rozwojem cyfrowym, afrykańskie kraje zmierzają ku lepszej ochronie danych osobowych. Mimo że większość z 54 państw Afryki posiada przepisy o ochronie danych, brakuje spójnych regulacji i wspólnych standardów, co utrudnia ochronę obywateli i działalność międzynarodowych firm.

  • Obecnie 46 krajów afrykańskich ma przepisy o ochronie danych, z czego 39 posiada odrębne ustawy, a w 34 działają niezależne organy nadzorcze.
  • Główne problemy to brak jednolitych zasad, niespójność przepisów oraz trudności w egzekwowaniu prawa, zwłaszcza w kontekście transgranicznym.
  • Konwencja z Malabo miała stanowić podstawę harmonizacji regulacji, jednak została ratyfikowana tylko przez 15 państw i ma liczne luki (m.in. brak definicji podstawowych pojęć oraz zasad dotyczących naruszeń danych i transferów zagranicznych).
  • Wzorem dla wielu reform stało się europejskie RODO – oferujące jasne zasady, obowiązki i silne mechanizmy egzekwowania prawa.
  • Wdrożenie rozwiązań inspirowanych RODO w Afryce utrudniają jednak ograniczone zasoby instytucjonalne, brak stabilnego finansowania oraz niska edukacja cyfrowa.
  • Dodatkowym wyzwaniem jest duża różnorodność kulturowa i inne – często kolektywne – podejście do pojęcia prywatności.
  • Eksperci sugerują potrzebę aktualizacji Konwencji z Malabo, utworzenia instytucji dążącej do harmonizacji prawa, zwiększenia edukacji cyfrowej oraz finansowania nadzoru z kar nałożonych za naruszenia.
  • Stworzenie wspólnego kontynentalnego systemu ochrony danych może zwiększyć bezpieczeństwo obywateli, przyciągnąć inwestycje i umocnić pozycję Afryki w globalnej gospodarce danych.

Wniosek: Afryka stoi przed kluczową decyzją – czy i jak stworzyć spójny system ochrony danych inspirowany RODO, który uwzględni lokalne realia i potrzeby. Harmonizacja tych przepisów może być impulsem do rozwoju nie tylko prawa, ale i całej gospodarki cyfrowej kontynentu.


Źródło

Dania: każdy obywatel otrzyma prawo autorskie do własnego wizerunku, rysów twarzy i głosu

W dobie rosnącej popularności technologii deepfake i wykorzystania sztucznej inteligencji do tworzenia realistycznych, fałszywych reprezentacji wyglądu lub głosu konkretnych osób, rządy zaczynają podejmować próby uregulowania tej przestrzeni. Duński rząd zapowiedział pierwszą w Europie nowelizację prawa autorskiego, która ma nadać obywatelom prawa autorskie do ich własnego wizerunku, głosu i rysów twarzy.

  • Nowe prawo autorskie w Danii: Każdy obywatel będzie miał prawo autorskie do swojego wizerunku, rysów twarzy i głosu.
  • Definicja deepfake'a: Treści generowane przez sztuczną inteligencję, realistycznie imitujące wygląd lub głos osoby, będą kwalifikowane jako deepfake.
  • Mechanizmy ochronne: Obywatele zyskają prawo żądania usunięcia materiałów udostępnionych bez ich zgody na platformach internetowych.
  • Sankcje dla platform: Firmy technologiczne, które nie usuwają zgłoszonych treści, będą podlegały odszkodowaniom i wysokim grzywnom.
  • Nowatorskie podejście: Twarz i głos zostaną uznane nie tylko za dobra osobiste, ale jako elementy praw autorskich, podobne do dzieł twórczych.
  • Porównanie z Polską: W Polsce wizerunek jest obecnie chroniony głównie przez prawo cywilne i dobra osobiste; nowelizacja duńska znacznie rozszerza tę ochronę.
  • Wątpliwości co do skuteczności: Egzekwowanie przepisów ma opierać się na reakcji platform internetowych, co może być trudne, zwłaszcza w przypadku firm spoza UE.
  • Wartość inicjatywy: Mimo ograniczeń, jest to pierwsza tego typu próba systemowego podejścia do złożonego i rosnącego problemu deepfake'ów.

Podsumowanie: Duński projekt nowelizacji prawa autorskiego to przełomowy krok w kierunku ochrony tożsamości osobistej w erze cyfrowej. Chociaż skuteczność tych rozwiązań może być ograniczona praktycznym wykonaniem przez platformy internetowe, to inicjatywa ta stanowi początek ważnej dyskusji i działania na rzecz ochrony praw jednostki w obliczu nowych zagrożeń technologicznych.

Źródło

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z RODO aktualnościami

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem danych osobowych jest Lex Artist sp. z o.o., ul. Szańcowa 74/1, 01-458 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celu umieszczenia i obsługi komentarza na blogu. Przysługują Panu/Pani następujące prawa: prawo dostępu do treści danych, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do wniesienia sprzeciwu, prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się tutaj.

Zanonimizowany ciąg znaków stworzony na podstawie Pani/Pana adresu email (tak zwany hash) może zostać przesłany do usługi Gravatar w celu sprawdzenia czy jej Pan/Pani używa. Polityka prywatności usługi Gravatar jest dostępna tutaj. Po zatwierdzeniu komentarza obrazek profilowy jest widoczny publicznie w kontekście twojego komentarza.

Czas na rodo

Czy wiesz że?

Prowadzimy najpopularniejszy w Polsce kanał na YouTube poświęcony RODO.

Oglądaj czas na RODO
Koszyk
Przewijanie do góry